Frågor angående upprättandet av nytt äktenskapsförord

Vi ska registrera ett nytt äktenskapsförord där vi uppdaterar och förtydligar egendom.

Ska vi ange i skrivningen att det gamla inte gäller längre? Kopierar Skatteverket de handlingar som registreras? Vad händer med gamla äktenskapsförord som inte gäller längre? Såg i en kvällstidning alla svenska kungligheters äktenskapsförord var publicerade. Är äktenskapsförord en offentlig handling?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Uppdatering av äktenskapsförordet

För att ett äldre äktenskapsförord ska sluta gälla behöver man inte ange i det nya äktenskapsförordet att det äldre inte längre gäller. Det som behövs göras för att det nya äktenskapsförordet ska gälla är att registrera det nya äktenskapsförordet hos Skatteverket enligt 7 kap. 3 § 3–4 st. äktenskapsbalken. Men för tydlighetens skull är det att rekommendera att ni skriver in att det gamla inte längre gäller, vilket också brukar vara normen. När man registrerar det nya äktenskapsordet upphör det gamla äktenskapsförordet att gälla. Vad Skatteverket gör exakt med det gamla äktenskapsordet kan jag inte svara på.

Kopierar Skatteverket handlingarna?

För att kunna registerna ett äktenskapsförord måste ni lämna in äktenskapsförordet i original till Skatteverket för att de ska kunna registrera det. Ni kommer sedan få tillbaka originalet efter det har registrerats. Det innebär således att när Skatteverket registrerar förordet uppstår det ett exemplar i äktenskapsregistret som sedan på begäran av vem som helst kan kopieras och lämnas ut mot en avgift (se här). Svaret är således ja, en kopia uppstår i äktenskapsregistret som sedan kan ges ut i flera kopior.

Offentlig handling

När ett äktenskapsförord skickas in till Skatteverket och registreras i äktenskapsregistret blir handlingen offentlig. Detta på grund av offentlighetsprincipen som tillämpas inom alla svenska myndigheter (se 2 kap. tryckfrihetsförordningen). De gångerna som en handling som skickas in till en myndighet inte är offentlig handling är om den innehåller på pass känslig information att den sekretessbeläggs i enlighet med offentlighets- och sekretesslagen. Detta görs exempelvis om handlingen berör brott mot barn, adoption eller liknande.

Lycka till!

Med vänlig hälsning,

Claudia Perra-MorinRådgivare