FrågaFAMILJERÄTTBodelning19/04/2015

Frågan om arvsfördelning efter far, vid förekomst av halvsyskon

Hej

Min pappa har avlidit häromveckan. Min mamma avled förra året.

Min pappa har varit gift tidigare och har från det äktenskapet två barn.

Vi är nu tre helsyskon med både samma mamma och pappa.

Sedan finns det två halvsyskon där vi har samma pappa men olika mamma.

När min mamma avled förra året ärvde pappa allting och ingen av oss barn gjorde anspråk på något.

Nu avled som sagt även min pappa och vi ska dela på arvet. Vad vi förstår så har vi syskon med samma mamma rätt att ärva även vår mor och att vi då ska ha en större del av min pappas tillgångar (så är allt väl)

Men enligt mina halvsyskon så gäller det sättet att räkna, bara de reella pengar som finns på bankkonton och från försäkringar som faller ut.

Det gäller enligt dem inte de saker (lösöre) som min pappa förfogade över. Min pappa ägde flera olika dyrbara klockor och mynt som kommer att säljas och inbringa en hel del pengar. Enligt mina halvsyskon ska de pengarna delas i lika stora andelar.

Det tycker jag låter konstigt och jag skulle vilja veta hur det är med det och om det stämmer?

Jag är tacksam om jag får råd i det.

Med vänlig hälsning

Janne

Lawline svarar

Hej Janne och tack för din fråga

Enligt 3:1 Ärvdabalken (ÄB) ärver efterlevande make den avlidnes kvarlåtenskap med fri förfoganderätt framför de gemensamma barnen. De gemensamma barnen får därför vänta på arvet efter den första föräldern tills även den andra föräldern avlider.

När den andra föräldern avlider har därför de gemensamma barnen först rätt till efterarv efter den först avlidne föräldern enligt 3:2 ÄB. Av nämnda lagrum framgår att ''hälften av den efterlevande makens bo tillfaller dem som då har den bästa arvsrätten efter den först avlidna maken''. Vilket innebär att ni efter er fars bortgång ärver hälften av hans tillgångar, sedan har ni kvar er andel av den andra halvan som ni om inget annat anges i testamente, delar lika på.

Vänliga hälsningar,

Sedja Abed AliRådgivare