Fråga om uppgifter i en biografi kan utgöra förtal.

Finns det en risk att uppgifterna i min biografi utgör förtal även om jag ändrar namnen på personerna. Kommer ge ut den i ett annat namn än mitt´och handlar om min släkt, mitt äktenskap och några förhållanden.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Brottet förtal hittar du primärt i brottsbalken (BrB)  5 kap 1 § som utgångspunkt är typsituationen sådan att en person lämnar en uppgift som medför att omgivningen får en negativ bild av den som utpekas.  Men eftersom du vill ge ut en bok så ska vi förflytta oss till tryckfrihetsförordningens (TF) förtalsbrott  i 7 kap 3§. Brottet i TF påminner starkt om det i brottsbalken, men fokus ligger istället på förtal som sker genom ett annat medium, ex. tidskrift eller bokform. Paragrafens första stycke lyder "någon utpekar någon annan som brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller annars lämnar en uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning".  För att du ska kunna dömas för brottet förtal måste samtliga rekvisit (fetmarkerade) vara uppfyllda. Jag ska vidare ge exempel på hur du kan gå tillväga för att undvika att rekvisiten ska uppfyllas.

1.  Ett utpekande

I boken måste du göra ett konkret utpekande, dvs.  ett anklagande eller angivande. Här menas att det sätt som du presenterar informationen har en anklagande ton. Här spelar det roll hur du presenterar uppgiften, att återge en uppgift betyder inte per automatik att det också utgör ett anklagande/utpekande.

2. En utpekad person måste kunna identifieras

En drivande faktor för bedömningen av förtal som tryckfrihetsbrott är hur väl det går att urskilja riktiga personer från en fiktiv berättelse med påhittade personer. Det kan förstås så att ju mer din bok uppfattas som skönlitteratur med påhittade personer, desto mindre går det att urskilja en "utpekad person". Mitt tips till dig här är att inte utforma boken som en "klassisk" biografi utan istället ändrar några omständigheter som gör att personerna du skriver om inte kan identifieras. Du kan exempelvis ändra sakomständigheter eller omgivningen. Jag skulle som utgångspunkt säga att det är ett bra första steg att byta ut namnen och att du ger ut boken i ett annat namn än ditt eget - båda åtgärderna kan vara tillräckliga, men det beror helt på vad det är du skriver om. Kan man inte avgöra om utsagan är sann eller falsk så kommer det antagligen inte aktualisera förtalsbrott.

3. Utpekandets syfte ska vara att personen framstår som klandervärd av andra

Inte vilket utpekande som helst är tillräckligt för att aktualisera förtal, eftersom inte alla utpekanden per automatik medför att personen utsätts för andras missaktning. Däremot är det inte en objektiv måttstock man ska mäta det med utan en subjektiv sådan och syftet med lagstiftningen är att utrymmet är ganska vidsträckt. Alltså är utgångspunkten att ganska mycket omfattas och att utgångspunkten hur det utåt sett uppfattas när det förmedlas.  Jag skulle därför rekommendera att du noggrant överväger vad du tar med i din bok och hur du beskriver händelserna. Reflektera varför du tar med vissa saker och inte andra, det finns inget krav på att anklagelserna måste vara falsk men det jag skulle starkt avråda dig att inkludera ex. grova brott eller övergrepp.

Hoppas du fått klarhet i din fråga. Om du har ytterligare frågor så är du välkommen att ställa dom till oss.

Med vänliga hälsningar

Johanna Wallin

Johanna WallinRådgivare