Fråga om sambors egendom.

Hej!

Jag och min fantastiska sambo ska precis ta ett gemensamt lån till vårt första hus.

HON har all kontantinsats till huset, 25%, och jag står då med som medsökande till lånet.

Frågorna är...blir huset hennes?

Blir något av det mitt?

Eller blir det Hon som äger huset och jag "hyr in mig hos henne"?

Vad gäller, när jag står som medsökande till lånet?

Hon har inte fast inkomst i nuläget.

Jag har det.

Om det nu spelar någon roll.

Känns inte rimligt att jag tar ett stort lån för att köpa ett hus som jag sedan inte har någon rätt till, för det är Hennes, iom att det är hennes insats?

Lawline svarar

Hej! Vad kul att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När man flyttar ihop och blir sambos så är det Sambolagens regler man följer, den hittar du här. Enligt 3 § är sambors bostad och bohag att se som sambors gemensamma egendom, på villkoret att egendomen förvärvats för gemensamt syfte. Som jag förstår er situation så köper ni huset för erat gemensamma bruk. Därför har du lika stor rätt till huset som din sambo oavsett hennes insats på 25% till lånet.

Hoppas du fått svar på din fråga, tveka inte att fråga igen.

Vänligen,

Elin GustavssonRådgivare