FrågaAVTALSRÄTTGåva17/07/2018

Fråga om ogiltigt avtals giltighet och löfte om gåva

Hejsan. Jag ställde tidigare frågan om detta inlägget https://lawline.se/answers/laneavtal-under-18-ar

där det står att avtalet är ogiltigt eftersom han var under 18. Han fyllde 18 för en månad sedan och efter att han fyllt 18 så har jag sparade konversationer där han lovar att han ska betala mig pengarna. Blir avtalet giltigt då?

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline igen med en följd fråga!

Vill du ha svar från din tidigare rådgivare så lämna en kommentar under din tidigare fråga.

Jag utgår här endast från vad du beskrivit i denna fråga. Mitt svar är att nej det tidigare ogiltiga avtalet blir inte ett giltigt avtal. Det som däremot kan ske är att ni ingår ett helt nytt avtal. Om någon lovar dig pengar utan att det krävs någon prestation från din sida så är det att anse som en gåva. För att ett löfte om en gåva ska vara bindande så krävs det att löftet har lämnats skriftligt enligt gåvolagen. Elektroniska handlingar kan anses uppfylla formkravet på skriftlighet så länge det inte ställs några ytterligare krav som t.ex. underskrifter. Några andra formkrav än skriftlighet går inte att finna i gåvolagens 1 § och konversationerna er emellan bör därför räcka som bevis för att löftet om pengarna ska vara giltigt.

Det är inte det gamla avtalet som blir giltigt utan det är ett löfte om en gåva som blir bindande.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Jesper ForsgrenRådgivare