FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag07/04/2015

Fråga om möjlighet att genom avtal reglera att bolag inte ska ses om enkelt bolag

Kan man i ett samarbetsavtal reglera att det INTE ska röra sig om ett enkelt bolag

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Enkla bolag regleras främst genom avtal men också genom lagen om handelsbolag och enkla bolag, nedan kallad HBL, som du hittar här.

Ett handelsbolag föreligger, om två eller flera har avtalat att gemensamt utöva näringsverksamhet i bolag och bolaget har förts in i handelsregistret (HBL 1 kap 1 §). Ett enkelt bolag föreligger, om två eller flera har avtalat att utöva verksamhet i bolag utan att det är att anse som ett handelsbolag enligt 1 kap 1 §, det vill säga utan att bolaget förts in i handelsregistret (HBL 1 kap 3 §). Med avtal avses såväl skriftliga som muntliga avtal och avtal kan också uppstå genom bolagsmännens faktiska, så kallade konkludenta, handlande. Av dessa stadganden följer att ett enkelt bolag inte kräver registrering för att uppstå och att det i princip kan existera utan att bolagsmännen vet om att bolaget klassificeras som enkelt bolag så länge de på något sätt har avtalat om ett gemensamt syfte att bedriva verksamhet och bolagsmännen arbetar för att uppnå detta syfte.

När ett enkelt bolag föreligger regleras bolagsmännens inbördes rättigheter och skyldigheter oftast genom ett av bolagsmännen själva upprättat avtal (HBL 4 kap 1 §). Om inte bolagsmännen har skrivit något avtal som reglerar bolagsmännens rättigheter och skyldigheter gäller i stort sätt samma regler som för handelsbolag (HBL 4 kap 1 och 2-4 §§). Delar av lagen är dock tvingande för enkla bolag och kan därför inte avtalas bort, detta gäller bolagsmännens ansvar i förhållande till tredje man (HBL 4 kap 1 § 2 st motsatsvis och 4 kap 5-6 §§).

Sammanfattningsvis kan ni inte enbart genom avtal reglera att det inte ska röra sig om ett enkelt bolag såvida inte bolaget rent faktiskt utgör någon annan typ av association, exempelvis handelsbolag, kommanditbolag eller aktiebolag, eftersom bolaget då per automatik inte är att betrakta som ett enkelt bolag. Detta beror på att ett bolag betraktas som enkelt bolag så fort bolaget uppfyller vad som krävs för att vara ett enkelt bolag, oavsett vad bolagsmännen själva väljer att kalla det. Beroende på varför ni inte vill att bolaget ska vara ett enkelt bolag kan ni däremot delvis avtala om bolagsmännens inbördes rättigheter och skyldigheter på ett sätt som avviker från lagens dispositiva regler. Driver ni ett enkelt bolag kan ni dock aldrig genom avtal avvika från vad som gäller för ert ansvar i förhållande till tredje man, enda sättet att avvika från dessa regler är att istället driva bolaget i en annan form än som ett enkelt bolag.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Anna BackmanRådgivare