FrågaKÖPRÄTTKöplagen31/07/2018

Fråga om fel på vara och hävning av köp

Min särbo köpte en bil men ångra sig när hon upptäckte att däcken var dåliga. Försäljaren sa att de var bra allround däck. Särbon är inget proffs på bilar. Spolarvätskebehållaren var dessutom trasig (åtgärdades) och acn fungera inte som den skulle. Hon betalade en summa först och sedan skulle de fått resten. Nu vill säljaren inte ta tillbaka bilen men säger att om hon betalar de resterande så kan de laga och åtgärder felen. Hon har inte haft bilen en vecka än. Finns det någon möjlighet att häva köpet?

Lawline svarar

Hej,

Det framgår inte om din särbo köpte bilen av en näringsidkare, i sådana fall är konsumentköplagen (KKL) tillämplig, eller av en privatperson, i sådana fall är köplagen (KöpL) tillämplig. Jag kommer därför kortfattat gå igenom båda lagarna.

För att det ska finnas möjlighet att häva köpet krävs först och främst att varan är felaktig. Enligt 16 § KKL krävs att varan i fråga om art, mängd, kvalitet, andra egenskaper och förpackning stämmer överens med vad som följer av avtalet. KöpL har en motsvarande bestämmelse. Om varan inte stämmer överens med vad som följer av avtalet anses den alltså vara felaktig. Varan är även felaktig enligt 19 § KKL om den inte överensstämmer med sådana uppgifter om varans egenskaper eller användning som säljaren har lämnat vid marknadsföringen av varan eller annars före köpet. 18 § KöpL har en liknande bestämmelse, men där krävs också att uppgiften kan antas ha inverkat på köpet.

Om säljaren är en näringsidkare och KöpL är tillämplig, och om en undersökning av varan har gjorts eller köparen har utan godtagbar anledning underlåtit att följa säljarens uppmaning att undersöka varan, kan köparen inte åberopa sådant fel som han borde ha märkt vid undersökningen enligt 20 § KöpL.

Om en vara anses vara felaktig finns det ett antal påföljder som man kan göra gällande. Dessa är enligt 22 § KKL och 30 § KöpL avhjälpande, omleverans, prisavdrag, hävning samt skadestånd. Reklamation måste ske inom skälig tid för att påföljd ska kunna göras gällande, se 32 § KöpL och 23 § KKL. Prisavdrag och hävning får avkrävas om avhjälpande inte kommer i fråga eller inte sker inom skälig tid efter reklamation enligt 37 § KöpL eller inte kan ske utan väsentlig olägenhet för köparen enligt 28 § KKL. I första hand är det alltså avhjälpande alternativt omleverans som ska ske. För att hävning ska vara aktuellt krävs även att felet är av väsentlig betydelse för köparen enligt 29 § KKL, och dessutom, om säljaren är näringsidkare, att han insåg eller borde ha insett att felet är av väsentlig betydelse enligt 39 § KöpL.

Sammanfattning:

Det är svårt att avgöra huruvida fel föreligger i detta fall eftersom informationen är knapphändig. Om så är fallet är det dock i första hand avhjälpande som kommer i fråga. Säljaren bör alltså ha rätt att åtgärda felen innan din särbo eventuellt kan kräva prisavdrag eller hävning.

Svaret blev väldigt summariskt just nu, dels eftersom jag inte vet vilken lag som ska tillämpas. Man kan naturligtvis gå in mer på vissa detaljfrågor som när något anses ha väsentlig betydelse m.m. Om du känner att mitt svar inte gav dig allt du behövde får du gärna ställa en till fråga som innehåller mer detaljer, alternativt boka tid med våra jurister här.

Vänligen,

Anton OkicRådgivare