FrågaFAMILJERÄTTBodelning18/08/2014

Fråga om enskild egendom och kostnader som den ena maken uppburit

Hej,

Om en bostadsrätt är registrerad som enskild egendom via ett äktenskapsförord så är det givet att den inte ska ingå i en bodelning. Hur fungerar det om den andre partnern hjälpt till att betala hyra under alla år?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om det är så att bostadsrätten är enskild egendom genom ett äktenskapsförord så är bostadsrätten inte giftorättsgods, se 7:1 och 7:2 p. 1 Äktenskapsbalken, https://lagen.nu/1987:230
Det spelar ingen roll om den ena maken betalat hyra då regleringen inte tar hänsyn till sådana omständigheter.

Enligt 12:3 ÄktB, är dock jämkning i en kommande rättstvist möjligt om ett villkor i ett äktenskapsförord är oskäligt. För att avgöra om ett villkor är oskäligt görs en helhetsbedömning till exempel om avtalet leder till en påtaglig snedfördelning av makarnas egendom.

Det framgår inte av frågan huruvida du fortfarande är gift men ett äktenskapsförord kan ändras under pågående äktenskap.

Ellinor SvenssonRådgivare