Fråga om ensamrätt till ny lägenhet i samboförhållande.

Hejsan! Jag och min sambo har bott ihop i 8 år. Han äger sin lägenhet som han hade köpt innan Vi flyttade tillsammans och jag har inte någon juridisk rätt till den i fall vårt förhållande bryter. Nu vill jag köpa en lägenhet utomlands som jag vill ha ensamrätt för och undrar om den ska omfattas av sambolagen. Vad gäller i det fallet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Lagen som aktualiseras i frågan är Sabolagen, (SamboL).

Svaret på frågan varierar beroende på om lägenheten utomlands är tänkt att utgöra gemensam bostad eller du ska bo där själv. I det fall det ska vara en fritidsbostad eller du tänker bo i lägenheten själv utgör den inte samboegendom enligt SamboL 3§ och , vilket innebär att din sambo inte kan göra anspråk på lägenheten. Om ni däremot tänker bo i lägenheten tillsammans bör ni avtala enligt SamboL 9§ om att lägenheten skall vara din egen och inte ingå i den bodelning som sker ifall ni flyttar isär. Ifall din sambo kommer och sover i din utomlandslägenhet ofta, så att tveksamheter uppkommer om det rör sig om en gemensam bostad eller inte, kan det också vara bra att undvika dessa genom ett samboavtal.

Om ni vill ha hjälp att upprätta ett Samboavtal kan ni använda er av vår avtalstjänst, http://lawline.se/vara_tjanster/avtal, eller så kan ni kontakta vår juristbyrå på http://lawline.se/boka.

Rickard EssungRådgivare