Fråga om en sambo kan begära den andra parten att flytta

Kan min sambo ge mig tre månader för att flytta hemifrån ?

Lawline svarar

Hej och vad kul att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Utgångsläget i frågan beror på om du och din sambo flyttat in i boendet gemensamt, eller om din sambo ägde boendet innan ni flyttade ihop.

Om du och din sambo flyttade in i boendet gemensamt med tanken att det skulle vara er permanenta bostad så utgör boendet samboegendom (se här). Ni har i sådant fall lika mycket rätt till boendet båda två.

Om din sambo ägde boendet innan ni två flyttade ihop så utgör boendet inte samboegendom och i sådant fall har din sambo rätt att begära att du flyttar.

Undantag
Om ert boende är en hyresrätt eller bostadsrätt så finns det ett undantag som innebär att den som "inte äger" bostadsrätten ändå kan har rätt att ta över den. Men då måste det vara skäligt och den sambon måste anses behöva bostaden mest. Avgörande i den bedömningen brukar vara om det finns gemensamma barn att ta hänsyn till och vem som barnet ska bo hos mest. Denna undantagsregel gäller dock inte en villa, så om ert boende i nuläget är en villa kan inte undantaget tillämpas.

Sammanfattning
Flyttade du och din sambo in gemensamt har ni samma rätt till boendet och i sådant fall kan du begära bodelning. Detta ska göras senast ett år efter att ert samboförhållande upphört (se här). Om ni inte är överrens om denna bodelning kan ni ansöka om en bodelningsförrättare hos Tingsrätten.

Men om det istället är så att din sambo äger bostaden och det ej finns några synnerliga skäl som talar för att du har bättre rätt att bo kvar i den har din sambo alltså rätt att begära att du flyttar. I såfall har du, precis som din sambo begärt, 3 månader på dig att flytta! (se här).

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänlig hälsning,

Emelie StrömRådgivare