Fråga om arv och testamente till maka

Hej! Undrar hur man kan testamenterar på lätt sätt all bankkonton till sin fru i fall plötslig mitt dödsfall? Har inga barn eller andra anhöriga eller något annat att testamentera bort. Har inga skulder eller kredit. Kan banken hjälpa till med det? Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ärvdabalken reglerar arv och testamente

Din fråga handlar om arv och testamente. Bestämmelser om detta finns i ärvdabalken (ÄB). Jag kommer därför att utgå ifrån dessa bestämmelser när jag besvarar din fråga.

Din fru ärver dig när du går bort

När en person avlider är utgångspunkten att dennes barn ärver först (2:1 ÄB). I turordningen  därefter kommer föräldrar, syskon o.s.v. (2:2 ÄB). När en person som inte har barn, men som däremot är gift avlider, ärver maken/makan (3:1 första stycket ÄB)

Eftersom att du inte har några barn innebär det att din fru, enligt lag, är den som kommer att ärva dig (3:1 första stycket ÄB). Alla dina tillgångar, vilket i ditt fall är de pengar som du har på dina bankkonton, kommer din fru att ärva om du avlider. Din fru kommer alltså ärva dina pengar, även fast du inte skriver ett testamente.

Hur du kan få hjälp att upprätta ett testamente

Din fråga som gäller om din bank kan hjälp dig att upprätta ett testamente, är lite svårare för mig att svara på eftersom att jag inte vet vilken bank du har och om de erbjuder den tjänsten. Om du vill upprätta ett testamente har vi däremot jurister som kan hjälpa dig att skriva ett testamente. Enklaste sättet att göra det på är via vår hemsida. Där beskriver du vad du vill att det ska stå i ditt testamente och sedan skriver våra jurister ett testamente åt dig.

Jag hoppas att har fått svar på din fråga! Annars är du varmt välkommen att kontakta oss igen för vidare rådgivning.

Sarah LianderRådgivare