Fråga om äktenskapsförord och enskild egendom

Hej, Jag och min fru tänker skriva en äktenskapsförord. Vi har varit gifta I 15 år och vill nu separera ut alla pengar (privata pensionssparande, aktier och kontanter) från en ev. bodelning. Tanken är att det inkludera alla pengar som redan finns på olika privata konto och investeringar. Hur skall man formulera sig så att det blir rätt.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Enligt 7 kap 3 § äktenskapsbalken kan makar genom äktenskapsförord bestämma att egendom som tillhör eller tillfaller någon av dem ska vara hans eller hennes enskilda egendom, och då inte ingå i en eventuell bodelning. Äktenskapsförord ska upprättas skriftligen och undertecknas av makarna eller de blivande makarna. Det ska även registreras hos Skatteverket.

Makarna kan avtala om att all egendom som tillhör makarna och som makarna kommer att skaffa ska utgöra enskild egendom. Makarna kan även avtala om att endast viss angiven specifik egendom ska utgöra enskild egendom. Om ni vill att endast det privat pensionssparandet, aktier och kontanter ska utgöra enskild egendom ska detta anges i äktenskapsförordet. För att det vid en eventuell bodelning inte ska uppstå tvivel om vilken egendom som har angetts som enskild är det angeläget att vara tydlig. Ni kan ange att pengar i visst konto, med angivande av kontonummer, bank och annan information som specificerar kontot ska vara makes enskilda. Samma sak gäller för aktierna; klargör tydligt vilka aktier det gäller, aktietyp, aktiekonto osv.

Observera att det enligt 7 kap 2 § andra stycket gäller att avkastning av enskild egendom är giftorättsgods om det inte föreskrivs i äktenskapsförordet att även avkastning från enskild egendom är enskild egendom. Samma sak gäller för det som träder i enskild egendoms ställe. T.ex. om en make säljer aktier som är enskild egendom för att köpa en bil blir bilen inte automatiskt enskild egendom. För att avkastning och det som trätt i stället för enskild egendom även ska bli enskild egendom krävs att villkor om det står i äktenskapsförordet.

Lawline har en tjänst där ni enkelt kan upprätta ett korrekt äktenskapsförord: http://lawline.se/avtal/aktenskapsforord

Hoppas att svaret var till din hjälp. Har du fler frågor är du välkommen att ställa en ny till Lawline.

Hälsningar

Bartu BugdayliRådgivare