Fråga kring andelsägares rätt till nyttjande av bostadsrätt.

Hej!

Min far äger en bostadsrätt och jag och min fru vill bo i den som andrahandshyresgäst och pappa vill bo utomlands. Pappa vill ge mig 5-10% av ägandet dvs jag kommer äga 10% och pappa äger 90% av bostaden.

Som ägare av 5-10% behöver jag tillstånd från styrelsen för att kunna lagligt bo med min fru i den?

Lawline svarar

Först och främst avser jag avhandla frågan kring upplägget gällande andelsägande och om det förhållandet kan förhindra aktualisering reglerna kring andrahandsuthyrning. Det som krävs är att du som andelsägare beviljas inträde i bostadsrättsförening. Enligt 2 kap. 6 § bostadsrättslagen får bostadsrättsföreningen vägra tillträde för individ som förvärvat andel om inte annat har bestämts i föreningens stadgar. Se därför till att läsa den aktuella föreningens stadgar för att utläsa vad som gäller. I regel bör dock bostadsrättsföreningen förhålla sig positiv till tillträdet om ni lyckas framställa inträdet i ljuset av att föreningen får ytterligare en individ ansvarig för att betala årsavgiften. Vidare bör ni argumentera för att föreningen får ytterligare en person tillgänglig för föreningsarbetet. Detta argument förutsätter dock att din far fortsatt kan delta i föreningsarbetet på distans och vid eventuella hemresor. Om föreningen misstänker en förklädd andrahandsuthyrning utan uppenbara fördelar för föreningen kan dock inträdet bli svårare. Detta bör i vilket fall som helst vara det alternativet ni först och främst försöker nå framgång med.

Om ni inte beviljas inträde i bostadsrättsföreningen aktualiseras reglerna kring andrahandsuthyrning.

Det krävs samtycke från bostadsrättsföreningen styrelse för andrahandsuthyrning av en bostadsrätt, 7:10 BRL. Ett sådant tillstånd medges i regel, men om styrelsen skulle vägra uthyrning kan tillstånd med vissa villkor och för begränsad tid sökas hos hyresnämnden enligt 7 kap 11 § BRL. Då krävs det att bostadsrättsinnehavaren uppvisar något skäl till uthyrningen. Förarbetena till lagen visar här på en stor frihet, t.ex att man vill hyra ut för att bo någon annanstans under en tid på grund av arbete på annan ort, studier, provboende, ålder eller sjukdom. I regel krävs att det ter sig troligt att bostadsrättsinnehavaren avser att åter använda bostaden vid ett senare skede. I detta fall vill din far bo utomlands, det bör troligen anses som ett giltig skäl till uthyrning under förutsättning att han fortsatt har viss anknytning till Sverige.

Andrahandsuthyrning i bostadsrätter är dock ofta tidsbegränsad, detta beror på vad bostadsrättsföreningen beslutat i sin stadgar. En fingervisning efter att ha kollat på ett antal olika stadgar är att uthyrning generellt tillåts upp till mellan sex månader och ett år. Efter detta tillåter vissa föreningar en eventuell förlängning av uthyrningen upp till en total uthyrningstid på ca tre år. Detta är dock endast en fingervisning och kan variera kraftigt, kontrollera därmed vad som gäller för den aktuella föreningen.

Vänligen,

Joakim SynnergrenRådgivare