Fotografering på allmän plats

Jag undrar om det är tillåtet att fotografera vem som helst på allmän plats?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Huvudregeln är att du får fotografera överallt på allmän plats, samt att du får fotografera människor utan samtycke på allmän plats. Dock kommer personuppgiftslagen in som syftar att skydda människors personliga integritet. Om det finns risk att de kan uppleva en kränkning av bilden kan det behövas ett tillstånd. Om ansiktena är identifierbara utanför den närmaste familje- och vänkretsen räknas det som personuppgifter. Om dessa kränks så kan det bli ett brott mot personuppgiftslagen. Det är även förbjudet att använda en bild på någon som inte samtyckt till det i reklamsyfte.

Hoppas du fick svar på sin fråga!

Vänligen,

Ebba ThorRådgivare