Förverkande av bostadsrätt

Hejsan

Min son köpte en bostadsrätt i december 2017. Detta hus är väldigt lyhört men redan innan han flyttat in vilket han gjorde 23 januari hade han fått två stycken klagomål på sig av grannen vägg i vägg, dessa gick han in och berättade för henne att han inte ens varit där vid den tidpunkt han skulle ha stört med hög musik.

Grannen bad om ursäkt och hade då misstagit sig.

Vidare den 21 mars får han ett skriftligt klagomål på att han skulle ha dammsugit och haft högljudda samtal med sina vänner detta har skett helgen den 16 och den 17 mars.

Detta stämmer inte han blåste upp en luftmadrass som tar ca 20 sekunder iof kl 03.30 på morgonen mot den 17 mars och sen hade han 2 vänner hemma och spelade musik och pratade under tiden som dom dessutom spelade tv spel. Dom stängde av musiken direkt när grannen bankade i väggen men fortsatte att samtala.

Sedan har han även fått ett klagomål på hur han går i sin lägenhet.

Grejen är den att grannen vägg i vägg är ordförande i styrelsen och han fick det skrivna klagomålet av V ordförande.

och dom i princip hotar med juridiska åtgärder.

hur ska man gå vidare ? min son känner att han vill bara sälja och flytta hem igen, han trivs inte längre där då han känner att han får absolut inte göra eller röra sig i sin lägenhet pga lyhördheten och en ordförande som jag bara känner har absolut rent på tok för mycket tid över för att hitta något att klaga på.

supertacksam för ett svar på vilka egentliga rättigheter man har

MVH

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Om jag förstår dig rätt så handlar det om en bostadsrättsförening som tycker att din son är för högljud och som hotar med eventuella juridiska åtgärder. Det du undrar är ifall dessa eventuella juridiska åtgärder har stöd i lag och hur rättsläget ser ut.

Rättsläget

Det är huvudsakligen Bostadsrättslagen (BrL) som är aktuell. (Se lagen här)

7 kap. BrL reglerar de rättigheter och skyldigheter som en bostadsrättshavare (din son) har. Av 7 kap. 9§ första stycke finns det en skyldighet för bostadsrättshavaren att han eller hon ska se till att de som bor i omgivningen inte utsätts för störningar som i sådan grad kan vara skadliga för hälsan eller annars försämra deras bostadsmiljö att de inte skäligen bör tålas. Bostadsrättshavaren skall även i övrigt vid sin användning av lägenheten iaktta allt som fordras för att bevara sundhet, ordning och gott skick inom eller utanför huset. Han eller hon skall rätta sig efter de särskilda regler som föreningen i överensstämmelse med ortens sed meddelar.

Det finns alltså en skyldighet att inte "störa grannarna", men vad som anses vara störande av den graden som lagen stadgar är inte nödvändigtvis vad grannarna själva tycker. Grannarna kan uppfatta det som störande men enligt lag kan det ibland finnas en skyldighet för de att tåla det.

Enligt praxis har det vid bedömning av vad som skäligen bör tålas tagits hänsyn till den allmänna uppfattningen om vilka störningar den som bor i ett flerfamiljshus ska behöva tåla. Bostadsrättshavaren (din son) har rätt till ett normalt umgängesliv även om det ibland stör grannarna. Sedan så är grannarna inte skyldiga att tåla upprepade onormala störningar.

De omständigheterna som du beskrivit verkar inte vara upprepade allvarliga störningar, dock har jag inte all information och grannarna kan ha en annorlunda uppfattning av omständigheterna. Det är i slutändan upp till en domstol att bedöma utifrån objektiva faktum så som ljudnivå i decibel. Det kan även nämnas att det är bostadsrättsföreningen som eventuellt vill vidta åtgärder som har att bevisa att störningar föreligger.

Bostadrättsföreningens åtgärder

När man innehar en bostadsrätt så äger man inte bostaden på samma sätt som man äger en villa. En bostadsrättsförening är en ekonomisk förening där bostadsrättshavaren endast har en nyttjanderätt. Denna nyttjanderätt kan i värsta fall förverkas om bostadsrättshavaren skulle "störa grannarna" på det sätt som nämnts ovan. Detta framgår av 7 kap. 18§ BrL.

Enligt 7 kap. 19§ BrL säger dock att nyttjanderätten inte får förverkas om det är av ringa betydelse. Här finns ytterligare en bedömning som görs av domstolen som en slags andra säkerhetsspärr för din son. Även om domstolen skulle bedöma att din son inte följt sin skyldighet enligt lag så spelar det inte någon större roll ifall det skulle vara av liten betydelse.

Det finns ytterligare bestämmelser i 7 kap. 20-21§ BrL som säger att uppsägning får ske om bostadsrättshavaren efter tillsägelse inte rättar sig. Även om nyttjanderätten skulle förverkas så får inte bostadsrättshavaren skiljas från lägenhet om han innan föreningen sagt upp bostadsrättshavaren till avflyttning rättar sig.

Det finns dock undantag då uppsägning kan ske omedelbart ifall det skulle röra sig om väldigt allvarliga störningar. Så verkar inte vara fallet av omständigheterna som angetts.

Avslutande kommentar

Sammanfattningsvis kan sägas att det inte är din sons grannar som bestämmer vad som anses vara störande utan det är domstolen som gör en bedömning utifrån svensk lag. Även om föreningen har stränga regler så är inte föreningen en svensk lagstiftare. För att det ska vara förbjudet enligt lag att bryta mot dessa regler gäller att föreningens regler inte är strängare än vad som är sedvanligt för föreningar på den ort din son bor på.

För att få en mer exakt förståelse över din sons situation kan ni kontakta en jurist på orten där din son bor eller den lokala socialnämnden för vägledning och riktlinjer.

Hoppas du fick svar på din fråga. Lycka till!

Vänligen,

Richard FiskesundRådgivare