Förutsättningar för att ogiltigförklara ett äktenskapsförord

Kan man få ett äktenskapsförord ogiltig förklarad om den ena personen vid underskriftsdatumet inte visste egentligen ad hon skrev under på grund av att hon inte förstår skrift och talspråket. En kompis kunde inte det svenska språket utan skrev under på ett äktenskapsförord hon inte förstod. Nu när de ska gå isär så upptäcker hon att enligt äktenskapsförordet så får hon bara 5% av tillgångarna, men hon kunde bara ryska och engelska när de gifte sig och när detta skrevs.

Lawline svarar

Hej, och tack för att Du vänder Dig till Lawline med Din fråga,

Om ett villkor i ett äktenskapsförord är oskäligt med hänsyn till förordets innehåll, omständigheterna vid förordets tillkomst, senare inträffade förhållanden och omständigheterna i övrigt, finns möjlighet til jämkning eller att det lämnas utan avseende vid en bodelning. Bestämmelsen återfinns i 12 kap. 3 § Äktenskapsbalken (1987:230) (ÄktB) - se https://lagen.nu/1987:230#K12P3S1.

I förarbetena till den ovannämnda bestämmelsen framhålls det att jämkningsmöjligheten bör utnyttjas med viss restriktivitet då utgångspunkten är och ska vara att äktenskapsförordet är ett avtal som ger uttryck för makarnas gemensamma vilja. Således ska jämkning komma i fråga endast om det, i vart fall om oskäligheten beror på omständigheter som förelåg redan när det upprättades, i betydande grad missgynnar den ena maken. Vidare framhåller man att jämkning bör ske endast om egendom i större omfattning har gjorts till enskild och detta leder till en påtaglig snedfördelning av makarnas samlade egendom.

Bedömningen om huruvida ett villkor i äktenskapsförordet är att anse som oskäligt ska enligt bestämmelsen göras med hänsyn till förordets innehåll, omständigheterna vid förordets tillkomst, senare inträffade förhållanden och omständigheterna i övrigt. Det är alltså fråga om en helhetsbedömning av samtliga omständigheter i det enskilda fallet.

Vänligen,

Rosa Nicole AbasRådgivare