Fortsätta vara ägare till fastighet vid äktenskap?

Hej

Jag har varit gift med en man

Vi skilde oss

Sedan blev vi sambo igen och nu ska vi gifta oss

Jag har hela tiden varit ensam ägare till fastigheten där vi bor.

På lantmäteriet står jag som ensam ägare.

Kommer jag automatiskt att fortsätta vara ensam ägare också efter giftermålet ?

Eller måste jag få skrivet huset som enskild egendom ?

Stort tack på förhand

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om egendom och äktenskap hittar du i Äktenskapsbalken (ÄktB).

Du kommer fortfarande att vara ensam ägare till fastigheten även efter det att äktenskapet ingåtts. Men skulle äktenskapet upplösas genom exempelvis skilsmässa är det inte säkert att du kommer att fortsätta vara ägare.

Huvudregeln är att allt som en make äger utgör något som kallas för giftorättsgods. Fastigheten kommer således att vara giftorättsgods eftersom en makes egendom är giftorättsgods om den inte är enskild egendom (7 kap. 1 § ÄktB). En fastighet kan bli enskild egendom genom exempelvis ett äktenskapsförord (7 kap. 2 § ÄktB).Om ni upprättar ett äktenskapsförord om att fastigheten utgör enskild egendom kommer den inte ingå i en bodelning vid en eventuell skilsmässa. Om fastigheten istället utgör giftorättsgods (den är inte enskild egendom) innebär det att den ska ingå i en bodelning (10 kap. 1 § ÄktB). En bodelning ska äga rum när äktenskapet upplöses exempelvis genom skilsmässa (9 kap. 1 § ÄktB). Att fastigheten ska ingå i en bodelning innebär att värdet ska delas lika mellan er vid skilsmässa (11 kap. 3 § ÄktB). Huvudregeln är att varje make har rätt att få den egendom som den själv äger vid bodelningen, men detta kan sättas ur spel om den andra maken exempelvis bäst behöver bostaden. Viktigt att komma ihåg är att om en makes giftorättsgods överstiger den andra makens ska den som har mest giftorättsgods ersätta den andra med egendom eller pengar (11 kap. 7-9 §§ ÄktB).

Sammanfattningsvis innebär detta att du kommer fortsätta äga fastigheten under äktenskapet men för att fastigheten inte ska vara giftorättsgods och ingå vid en eventuell skilsmässa i framtiden måste ni upprätta ett äktenskapsförord om att fastigheten ska vara din enskilda egendom.

Jag hoppas detta gav svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Ellen JohanssonRådgivare