Förtida uppsägning pga skällande hund

hej mitt hyresvärd har sagt upp mig från lägenheten på grund att mitt hund skäller. han har tagit ärendet till hyresnämden, vad ska jag göra .

Lawline svarar

Hejsan!

Vad kul att Ni vänder Er till Lawline.

Ni bör i första hand se till att ha ombud för eventuell tvist. Sedan bör Ni ta kontakt med Hyresgästföreningen (www.hyresgastforeningen.se) för att förklara situationen.

Hyresvärden har under vissa omständigheter rätt att säga upp avtalet i förtid enligt 12 kap. 42 § jordabalken (https://lagen.nu/1970:994#K12). I detta fall kan p.6 i 12 kap. 42 § jordabalken vara aktuell. En skällande hund kan utgöra en störning som omfattas av nämnda bestämmelse, särskilt om det sker nattetid. Hänsyn tas till miljö vid boendet, tid och omfattning av hundens skällande.

Eftersom det är hyresvärden som ska visa att Ni har förverkat hyresrätten, måste hyresvärden bevisa att hundens skällande utgör en störning. Ni måste därför bestrida att hunden överhuvudtaget skäller på det sättet hyresvärden gör gällande. Grannars vittnande kan vara ett värdefullt bevis, men också till Eran nackdel beroende på vad de har upplevt.

Lycka till

Mvh

Lawline

Lawline RådgivareRådgivare