Förtalsbestämmelsen

Min frågar är att det är en person som sprider Rykten om mej att jag har varit och satt in saker i ett portlås där han bor . Så dom har gjort en Polis anmälan och jag r misstänkt för det Vilket jag aldrig skulle görs. Så nu sprider han ut. Rykten om mej vilket jag tycker är obehagligt. Jag är aldrig åt det hållet där han bor.Funderar på att anmäla han för Förtal.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder till Lawline!

I enlighet med vad du berättar i frågeställningen finns det möjlighet att klassificera anklagelserna som brottet förtal

Vad är förtal?

En person kan dömas för förtal om personen utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller annars lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning ( 5 kapitlet 1 § Brottsbalken).

En anklagelse om att du varit och satt in saker i ett portlås är ett utpekande som kan träffas av bestämmelsen om förtal. Att det skett en ryktesspridning kan innebära att personen vill utsätta dig för andras missaktning.

 Det finns dock vissa undantagssituationer i lagstiftningen när anklagelser inte anses vara förtal. Här tittar man på om anklagandet varit försvarligt och om man kan bevisa att den varit sann, eller att man haft skälig grund att anta att den varit sann, så utgör anklagelsen inte ett brott.

Om denna polisanmälan sedermera inte utmynnar i ett åtal och slutligen en fällande dom, så finns det således grund för dig att anmäla dessa anklagelser.

Varmt välkommen att höra av dig vid fler funderingar!

Rijad TrubljaninRådgivare