Förtal att sprida rykten om droganvändning

Hej . En av mina grannar går och sprider ut rykten om att jag använder cannabis på gården , hon har skrivit det i meddelande till mig och även fått en annan granne att kontakta mig och påstå detsamma som hon själv gör . Jag har allt på skrift hur hon påstår att det syns att jag är missbrukare för mina ögon är konstiga . Jag lider av psoriasis runt min ögon så därför kan jag se konstig ut vissa dagar när det blommar ut . Jag har rökt 0,7 gram cannabis för två år sen vilket jag blev dömd för så därav så tycker hon det är ok att sprida dessa rykten. Går detta under förtal då jag har allt på text som hon och andra grannen skickat till mig

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du vill veta om din granne kan ha gjort sig skyldig till förtal genom att sprida rykten till andra grannar om att du röker cannabis.

Förtal

Av 5 kap. 1 § Brottsbalken följer att den som utpekar annan såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller lämnar uppgift om annan som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning döms till förtal, om det inte var försvarligt att lämna uppgiften och den kan visas vara sann.

Att sprida rykten om att någon brukar narkotika är att utpeka annan som brottslig och klandervärd i sitt levnadssätt, vilket gör att detta kan anses utgöra förtal.

Det krävs dock också att det inte var försvarligt att lämna uppgiften. Detta innebär till exempel att din granne inte skulle kunna gjort sig skyldig till förtal om denne hade lämnat ett tips till polisen eller något liknande. Det finns dock, såvitt jag vet, inget som skulle kunna göra detta försvarligt. I och med detta spelar det ingen roll att ryktet din granne sprider inte stämmer, då sanningsvärdet bara spelar roll om spridandet av ryktet hade varit försvarligt.

Det är alltså inte tillåtet för din granne att sprida denna typ av rykten om dig.

Processen i förtalsmål

Tänk dock på att förtal inte faller under allmänt åtal, vilket innebär att det som huvudregel inte är åklagare som väcker åtal. Det är i stället du som privatperson som får väcka åtal (detta kallas enskilt åtal). Detta innebär att du kan få betala motparten för dennes rättegångskostnader om du skulle förlora, vilket kan bli dyrt.

Sammanfattning och rekommendation

Det kan alltså vara förtal av din granne att sprida rykten om dig på det sätt som du beskriver. Jag rekommenderar dig att försöka lösa problemet med din granne genom att prata med denne, och förklara att de rykten som sprids upplevs som påfrestande och kränkande för dig samt att det kan vara brottsligt att sprida rykten på så vis som denne gör. Skulle problemet kvarstå eller rent av förvärras rekommenderar jag dig att dokumentera detta, i det fall du skulle vilja driva ärendet vidare i framtiden. Skulle du vilja driva ärendet vidare rekommenderar jag dig dock att först boka ett möte med oss och mer grundligt beskriva ditt ärende, eftersom det kan bli dyrt att förlora ett mål som handlar om förtal.

Erik von ZweigbergkRådgivare