Förskott på arv vid underprisöverlåtelse av bostadsrätt

Har sålt lägenhet till barn för mindre än marknadsvärdet

Kan övriga barn hävda förskott på arv? Det rör sig om ca 200.000kr

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt 6 kap 1 § ärvdabalken (se här) är din gåva att anse som ett förskott på arvet om du inte i exempelvis ett gåvobrev uttryckt att gåvan inte ska ses som ett förskott på arvet. Annars kan din underprisförsäljning av lägenheten ses som en förskottsgåva enligt ärvdabalken.

Enligt 6 kap 3 § ärvdabalken (se här) är det lägenhetens marknadsvärde vid gåvotillfället som ska avräknas på det framtida arvet som förskott.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Vänligen

Carl OscarssonRådgivare