FrågaFAMILJERÄTTBodelning31/07/2014

Förskott på arv

Hej, jag undrar om jag kan ta ut mitt morsarv eller farsarv? Vi är 3 syskon min syster och jag vi har ingenting varken far eller mor. Hon stötter bort oss och vill inte veta av oss , dom sålde huset och vi fick pengar, jag fick 30 tusen, min syster fick 20 tusen och min bror fick 50 tusen plus att han hade stulit 50 tusen innan men det låtsas inte mor om och det ska liksom inte snackas om det längre. Nu fick min bror en ny bil av mor och vi fick ingenting. Kan jag göra något åt detta? Kan jag plocka ut min arvsrätt och sen vill jag inte ha med henne att göra mer? Tacksam för svar.

 Mvh liselott

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Man kan inte kräva ut sitt arv i förskott. Ett så kallat förskott på arv ses som en gåva och kan inte lämnas utan gåvogivarens samtycke. Din rätt till arv uppkommer först vid dina föräldrars bortgång.

Du skriver att din bror har fått en del pengar/gåvor som du och din syster inte har. Detta kan ses som ett förskott vilket räknas av vid arvsfördelningen.

Dina föräldrar kan dock undvika att gåvor ska ses som förskott på arv genom att skriva ett gåvobrev. I så fall kan ni endast begära gåvans värde vid arvsfördelningen om det omfattat en större summa pengar och era föräldrar hade avsikt att snedfördela arvet. Din bror kan då bli skyldig att betala åtminstonde delar av gåvan till er.

Se 6 kap Ärvdabalken (https://lagen.nu/1958:637#K6P1S) angående förskott på arv.

Hoppas du känner att du fått svar på din fråga, annars får du gärna höra av dig igen!

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare