Försening med att betala avgift till bostadsrättsförening, en grund för uppsägning?

Hej,

vi har en bostadsrätt som vi har haft ca 2 år nu. Vi har varit lite försenad med att betala avgifter men har nu betalt allt som vi var i dröjsmål med (ca 3 månader) och det finns inga obetalda avgifter. Bostadsföreningen hotar nu ändå att ta över lägenheten och att vi måste flytta ut. Har de rätt att göra så? Vad kan vi göra?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om bostadsrätter hittas i bostadsrättslagen (BRL).

Bostadsrättshavarens skyldigheter

Varje medlem i en bostadsrättsförening är skyldig att betala en årsavgift till föreningen, 7 kap 14 § BRL. Jag utgår från att det är årsavgiften ni var sena med att betala eftersom vanligast är att årsavgift betalas månadsvis till föreningen.

Förverkande av bostadsrätten

Föreningen kan i vissa fall vara berättigade att förverka nyttjanderätten och säga upp bostadsrättshavare till avflyttning, 7 kap 18 § BRL. Ett av de fall som gör föreningen berättigad att säga upp bostadsrättshavaren är om bostadsrättshavare dröjer med att betala årsavgiften mer än en vecka efter förfallodagen, se 7 kap 18 § p. 1a BRL.

Dock om det sker en rättelse, i ert fall att ni betalat avgiften, innan uppsägningen så kan föreningen inte förverka nyttjanderätten på den grunden att ni inte har betalat avgiften, se 7 kap 21 § BRL.

Slutsats

Eftersom ni betalat avgiften innan föreningen sagt upp er så bör det inte finnas någon grund för föreningen att säga upp er och att be er flytta.

Hoppas du har fick svar på din fråga, om du vill ha vidare rådgivning så kan du boka tid med en jurist genom att ringa oss på 08-533 300 04 eller boka en tid här.

Vänliga hälsningar,

Alba Ehn RandbergRådgivare