Försäljning vid samäganderätt

hej! har en stuga ! äger 60% min dotter 40% . Nu vill jag sälja, men inte hon! hon väntar ut min död! hur kan jag sälja?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer börja med att gå igenom de regler som är tillämpliga på din situation och sedan avsluta med en kort sammanfattning och förslag på hur du kan gå tillväga.

Din situation regleras av samäganderättslagen. Som utgångspunkt måste alla beslut som rör stugan godkännas av både dig och din dotter (2 § SamägL). Det finns dock en möjlighet för dig att ansöka om försäljning av stugan på offentlig auktion. Det gör du hos tingsrätten (6 § SamägL). Detta förutsätter att ni inte tidigare avtalat bort denna möjlighet sinsemellan.

Din dotter kan även förhindra försäljningen om hon kan visa att det finns synnerliga skäl att inte sälja stugan. Jag vet förstås inte hur er situation ser ut men synnerliga skäl är ett ganska högt ställt krav. Olika sociala förhållanden har i praxis godkänts som synnerliga skäl.

Sammanfattning

Du kan ansöka om försäljning hos tingsrätten så länge ni inte avtalat bort denna möjlighet. Din dotter kan hävda att synnerliga skäl mot försäljning föreligger. Synnerliga skäl är dock ett högt krav. Vilken domstol du ska skicka in ansökan till hittar du på domstolsverkets hemsida.

Om du har några fler funderingar är du varmt välkommen att ställa en ny fråga alternativt höra av dig till våra jurister!

Vänlig hälsning,

Sara JönssonRådgivare