Försäljning av hus, upplåtelse av nyttjanderätt

Vi har ett landställe som består av 5hus och 4 fastigheter. 4 hus ägs enskilt och är på ofrigrund och ett hus som är på fri grund ägs till 5/5 av de klaner som har mark 5/5.

Nå vi är 3 delägare kvar i vårt hus. Min bror jag och en kusin. Vi vill lösa ut kusinen mot nyttjande i 20år och garanti av vinsten om försäljning innan dessa 20år. Kusinen kräver ett Servitut på fastigheten som är odlad nu men är på väg att bli uppdelad om ett år.

Jag har sagt att detta inte är möjligt utan vi kan inrätta ett sevilrättsligt avtal eller gåvobrev? Hur ska vi göra....

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Som jag förstår det äger du, din bror och din kusin ett hus. Detta verkar vara ett hus på ofri grund. Det framgår ej om ni även äger själva fastigheten (d.v.s. även marken).

Här har ni i princip möjlighet att välja själva hur ni löser situationen. Om ni 3 endast äger huset och detta hus således är ett hus på “ofri grund” rekommenderar jag ett vanligt avtal. Servitut avser nämligen fastigheter (själva marken med tillhörande hus). Jag kan därför rekommendera att ni helt enkelt skriver ett avtal där det framgår att ni köper ut kusinen ur huset, att kusinen får nyttjanderätt i den tid ni avser samt att kusinen har rätt till del av vinsten om ni säljer inom 20 år. Sådant avtal kan ni upprätta själva eller så tar ni hjälp av t.ex. en jurist. Om ni upprättar det själva är det viktigt att tänka på att vara så tydliga som möjligt i det ni skriver så att det finns så lite utrymme för olika tolkningar i händelse av en eventuell framtida tvist.

Vi har jurister som gärna hjälper er med att upprätta sådana avtal. Om ni är intresserade av att boka en tid med en jurist eller har någon följdfråga är ni välkomna att maila mig på mattias.lindner@lawline.se.

Lawline RådgivareRådgivare