FrågaFAMILJERÄTTGod man30/11/2017

Försäljning av fastighet som är giftorättsgods

Den ena maken är lagfaren ägare till fastigheten, den andra maken äger inte fastigheten och har fått en förvaltare utsedd pga hälsoskäl. När nu ägaren till fastigheten vill sälja, behövs då överförmyndarens tillstånd pga att fastigheten är giftorättsgods?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om giftorättsgods finns i äktenskapsbalken (ÄktB). En make får inte utan skriftligt samtycke från den andre maken avhända sig fast egendom, t ex en fastighet, som utgör makarnas gemensamma bostad (7 kap. 5 § första stycket ÄktB). Detsamma gäller annan fast egendom som inte är makarnas gemensamma bostad, men som är giftorättsgods (7 kap. 5 § tredje stycket ÄktB). Följaktligen innebär detta att om en make företräds av en förvaltare, krävs överförmyndares samtycke vid försäljning av en fastighet som utgör giftorättsgods.

Med vänlig hälsning,

Simon WikströmRådgivare