Försäljning av bostad som ägs av den ena maken

Jag och min första make köpte ett hus tillsammans 2003. När vi skildes 2014 tog jag över huset och lagfarten skrevs genom bodelning över på mig. 2015 gifte jag om mig och min nya man flyttade in i huset. Ingen ändring gjordes i lagfarten. Därefter har vi bott tillsammans i huset (varannan vecka med våra 2+2 barn) och betalat gemensamt på lån etc. Om vi nu skulle skilja oss - har jag har större rätt till huset eftersom jag står på lagfarten och har betalat räntor och amorteringar i 12 år mer? Vad gäller om vi säljer huset? Detsamma om vi säljer huset med vinst - måste vi dela lika?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Nedan har hänvisats till Äktenskapsbalken (ÄktB), lagrummen går att finna under nu infogad länk.

Vid skilsmässa
Det finns två typ er av egendom makar emellan; giftorättsgods och enskild egendom. Av ÄktB 7 kap. 1 § följer att all egendom som inte är enskild egendom är giftorättsgods, detta är huvudregeln.
Den möjlighet som finns för att göra huset till enskild egendom är att upprätta ett äktenskapsförord (7 kap. 3 § ÄktB), men görs inte detta kommer huset så som giftorättsgods att ingå vid en eventuell framtida bodelning.

Vid en bodelning har du rätt att främst få den egendom som DU äger, men husets värde kommer fortfarande att ingå i bodelningen. Det medför att du kan komma att få ersätta din make med en viss summa för att du ska få behålla huset, se 11 kap. 7 § ÄktB. Detta beror på att man vid en bodelning delar lika på VÄRDET av det giftorättsgods som finns; vilken egendom man får som ska motsvara det värde man har rätt till är en annan sak. som sagt har man då rätt att främst få det man äger.

Exempelvis: Make 1 har 100 000 i giftorättsgods och make 2 har 400 000. Detta utgör totalt 500 000 vid en bodelning och vardera make har rätt till egendom till ett värde av 250 000. Till följd utav 11 kap. 7 § ÄktB har du då rätt att främst få den egendom du själv äger.
Vill make 2 behålla egendom denne äger till ett värde av 300 000 är detta ok, men denne kommer då att behöva ersätta make 1 med 50 000 kr.

Angående bostad är det även viktigt att säga att vem som i den situationen, dvs. vid bodelning, har rätt att överta huset kan bestämmas utifrån vem som "bäst behöver bostaden". Se 11 kap. 8 § ÄktB. Under förutsättning att den inte genom äktenskapsförord gjorts till enskild egendom. Vid bedömningen ser man bland annat till vilken av makarna som har lättast att skaffa ett nytt boende.

Försäljning
Vid försäljning av bostaden kommer pengarna från denna försäljning att utgöra giftorättsgods om inte huset gjorts till enskild egendom. Är huset genom äktenskapsförord enskild egendom kommer även pengarna från en försäljning att vara det, se 7 kap. 2 § p. 5 ÄktB.
Så även om ni säljer huset med vist blir pengarna giftorättsgods och därmed gemensamma.

Jag hoppas detta ger svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare