försäljning av ärvd stuga - skatteuträkning

Hej!

1)Ärvde en stuga tillsammans med min pappa och bror 1984.

2)Pappa avlider 2009 och jag och min bror äger hälften var.

3)Jag köper ut min bror för 375000 2013

Om jag säljer stugan för 800 000 nu, hur mycket blir min skatt? Inga förbättringar gjorda.

Lawline svarar

Hej och varmt välkommen till Lawline!

Skatt räknar man ut på den totala intäkterna i inkomstslaget kapital som det kallas för när man säljer ett hus. Det innebär att jag inte kan svara exakt på hur mycket skatt du ska betala i och med att du kan få diverse reduktioner pga höga ränteutgifter på bolån osv.

Jag kan däremot besvara generellt för endast försäljningen av stugan. Utgångspunkten är att skatten om 22% på fastigheter (IL 45:33§ + 65:7§) beräknas på kapitalvinsten som beräknas enligt IL 44:13.

1) Kaptialvinsten = Försäljningspris (800 000kr) - utgifterna för försäljningen (typ mäklararvode) - omkostnadsbeloppet (IL 44:14§ defineras som anskaffningsutgiften + förbättringsutgifter).

Eftersom det inte föreligger några förbättringsutgifter så ska vi bara behandla anskaffningsutgiften. Du köper ut din brors hälft för 375 000kr år 2013 och ärver den andra hälften. Enligt kontinuitetsprincipen som bland annat definieras i IL 44:21§ kommer du att överta din faders anskaffningsutgift för den hälft du ärvde av din far. Det innebär att din anskaffningsutgift kommer att vara 375 000kr + (din faders anskaffningsutgift delat med 2).

Stoppa in dessa värden i formel 1) när du tagit reda på vad din far köpte stugan för och ta sedan det beloppet (kapitalvinsten) och multiplicera med 0,22 för att ta reda på hur mycket du ska betala i skatt för stugförsäljningen utan skattereduktioner och dylikt.

Som du märker kan jag inte ge dig ett specifik svar på frågan eftersom det inte finns tillräckligt med information för att utgöra beräkningen. Jag hoppas i varje fall att jag givit dig nog med hjälp för att du ska kunna beräkna en ungefärlig skatteuträkning själv och ifall något är otydligt i resonemanget ovan är du varmt välkommen att kommentera nedan. Har du ytterligare frågor är du varmt välkommen att mejla oss på info@lawline.se eller boka tid med en av våra erfarna jurister.

Mvh,

Oskar Paladini SöderbergRådgivare