FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet30/06/2018

Formkrav vid fastighetsköp

Hej. Jag vet att muntliga avtal är lika giltiga som skriftliga, gäller detta även vid fastighetsköp?

MVH.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Som du redan nämnt så är huvudregeln att muntliga avtal är lika giltiga som skriftliga. Detta följer dock med vissa undantag, fastighetsköp är ett sådant undantag.

Då frågan berör överlåtelse av fast egendom, är jordabalken (JB) tillämplig. Enligt 4 kap. 1 § JB är överlåtelse av fast egendom enbart giltig om det sker skriftligen. Alltså krävs det både att säljaren och köparen skriver under köpehandlingen.

Hoppas du fick svar på din fråga och om du har fler funderingar är du välkommen åter!

Med vänlig hälsning,

Filip BraunRådgivare