FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet17/06/2017

Formkrav vid fastighetsköp

Vi var med i budgivning på en fastighet, vårt sista bud blev det vinnande. Säljare accepterade oss som i köpare i kommunikation med mäklaren. Vi avtalade tid när kontrakt skulle skrivas under. Två dagar senare säger säljaren att de vill sälja till annan spekulant som, efter avslutad budgivning, kommit in med samma summa som vårt vinnande bud.

När processen gått så långt, är det inte att betrakta som att vi har ett muntligt avtal som kan anses bindande?

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När det rör sig om köp av fastighet finns det vissa formkrav som måste vara uppfyllda för att ett avtal ska anses giltigt:

1. Avtalet ska upprättas i en skriftlig köpehandling.
2. Köpehandlingen ska undertecknas av både säljaren och köparen.
3. Handlingen ska innehålla uppgift om (i) köpeobjektet och (ii) köpeskillingen.
4. Det ska finnas en s.k. överlåtelseförklaring i köpehandlingen.

I och med att detta inte har upprättats i ert fall, har ni inget bindande avtal. Muntliga avtal om köp av fast egendom är dessvärre ogiltiga.

Vid ytterligare frågor eller funderingar är du välkommen tillbaka till oss på Lawline!

Vänliga hälsningar,

Ni de KeiserRådgivare