Formkrav för äktenskapsförord

Hej Jag är gift och min make har två barn sedan tidigare. Nu vill vi skriva något så att mina sparpengar inför pensionen som jag har på kapitalkonto och fondkonto blir min enskilda egendom. Vi har redan ett testamente där det står hur vi vill fördela och ha det med gemensam egendom. Finns det någon bra blankett att skriva. Vi vill inte gå till jurist igen. Mvh Lyckligt gifta

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att dina sparpengar ska utgöra enskild egendom och för att således undanta dessa från en eventuell bodelning, bör ett äktenskapsförord upprättas. Nedan har jag redogjort för formkraven för ett äktenskapsförord och när ett sådant får verkan.

Giftorättsgods och enskild egendom

När ett äktenskap upplöses ska makarnas egendom fördelas mellan dem genom bodelning, där giftorättsgods ska ingå (9 kap. 1 § och 10 kap. 1 § äktenskapsbalken). En makes egendom är giftorättsgods i den mån den inte är enskild egendom. (7 kap. 1 § äktenskapsbalken) Det finns olika sätt som egendom kan göras till enskild egendom. Utifrån den situation du beskriver, rekommenderar jag dig att skriva ett äktenskapsförord.

Genom ett äktenskapsförord kan makarna själva göra viss egendom till enskild egendom. (7 kap. 2 p. 1 äktenskapsbalken). Det finns även andra sätt som egendom kan bli enskild på. Utöver genom äktenskapsförord så är enskild egendom enligt 7 kap. 2 § äktenskapsbalken:

egendom som en make har fått i gåva av någon annan än den andra maken med det villkoret att egendomen skall vara mottagarens enskilda, egendom som en make har erhållit genom testamente med det villkoret att den skall vara mottagarens enskilda, egendom som en make har ärvt och som enligt testamente av arvlåtaren skall vara mottagarens enskilda, egendom som en make erhållit genom förmånstagarförordnande vid livförsäkring, olycksfallsförsäkring, sjukförsäkring eller pensionssparande enligt lagen (1993:931) om individuellt pensionssparande som tecknats av någon annan än den andra maken med det villkoret att egendomen skall vara mottagarens enskilda, vad som har trätt i stället för egendom som avses i 1–5, om inte annat har föreskrivits genom den rättshandling på grund av vilken egendomen är enskild.

Upprättande av äktenskapsförord

Ett äktenskapsförord ska upprättas skriftligen och det ska undertecknas av båda makarna. Det behöver dock inte skrivas under i parternas samvaro. Vidare ska det registreras hos Skatteverket. (7 kap. 3 § äktenskapsbalken) Äktenskapsförordet får som huvudregel verkan först från och med den dag då det getts in till Skatteverket. För att ett äktenskapsförord ska beaktas vid en bodelning krävs att förordet är ingivet och därmed registrerat senast den dag då talan om äktenskapsskillnad väcktes. Om äktenskapsförordet inte är registrerat får detta alltså inte verkan i en bodelning och egendomen kommer istället att betraktas som giftorättsgods.

Sammanfattningsvis

Jag råder dig att upprätta ett äktenskapsförord. Ett äktenskapsförord ska vara skriftligt, undertecknat av båda parterna och registrerat hos Skatteverket för att få verkan som just ett äktenskapsförord. Äktenskapsförord kan alltså skriftligen utformas på olika sätt och av den anledningen finns det ingen standardblankett för äktenskapsförord på Skatteverkets hemsida. Jag rekommenderar dig att kontakta en jurist för att få hjälp att formulera handlingen.

Vill du ha mer rådgivning eller hjälp av en jurist?

Då kan du vända dig till vår telefonrådgivning eller boka tid med en jurist

- Boka tid med en jurist för 1699 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

Marika JaanisteRådgivare