FrågaFAMILJERÄTTBodelning30/07/2018

Förhalad bodelning och tvångsförsäljning av samägd fastighet

Hej, en bodelningsförättare har arbetat i 11 månader, jag är den som betalt allt hitills eftersom den andra parten vägrar. Bodelningsförättaren kommer lägga ner uppdraget om en månad om han inte får betalt ytterligare 50.000kr

Jag har ej råd att fortsätta.

Den andra parten har inte inkommit med alla uppgifter under den pågående tiden och med olika ursäkter förhalat allt.

Kan jag på någotsätt sätta igång en tvångsförsälning?

Den andra parten har fått möjlighet att köpa ut mig eller jag henne, men hon vägrar båda. För hon tycker hon ska få huset mm. Och hittar på att jag skulle vara skyldig en hög summa så att hon ska få huset.

Hjälp va ska jag göra

Var börjar jag?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder sig till Lawline!

Lagar och lagrum som nämnts nedan gäller äktenskapsbalken (ÄktB) och samäganderättslagen, de återfinns under nu infogade länkar.

Angående kostnader
Till att börja med vill jag nämna reglerna om kostnaderna. Enligt 17 kap. 7 § ÄktB står ni för hälften av kostnaderna för bodelningsförrättaren var. De ska alltså delas lika mellan dig och den andra parten. Ni är dock solidariskt ansvariga för kostnaderna och en av er kan krävas på hela beloppet. I sådant fall har du regressrätt mot den andre parten efter avslutad bodelning avseende de kostnader denne ska stå för.

Av samma lagrum framgår dessutom att bodelningsförrättaren kan fördela kostnaderna på annat sätt om den ena parten genom vårdslöshet eller försummelse har orsakat ökade kostnader. Har den andre parten förhalat och på så sätt orsakat ökade kostnader kan denne åläggas att betala en större del av kostnaderna du har regressrätt på.

Vid skilsmässa efter äktenskap
Nu vet jag i ditt fall inte om det rör sig om en bodelning i samband med äktenskapsskillnad (skilsmässa) eller om ni varit sambos etc. Men om det skulle röra sig om en skilsmässas vill jag nämna reglerna om "vem som bäst behöver bostaden".
Av 11 kap. 8 § ÄktB framgår då att den som bäst behöver bostaden samt om det anses skäligt, har rätt att överta denna. Men som sagt krävs då att det rör sig om skilsmässa. Vid en sådan bedömning tar man hänsyn till vem som har vårdnad av eventuella barn samt t.ex. vem som har lättast att skaffa en ny bostad.

Ansökan om försäljning av fastigheten
Av 2 § samäganderättslagen framgår huvudregeln att samägt gods kräver samtliga ägares samtycke för att kunna förfoga över i ert fall; fastigheten.

Däremot stadgar 6 § i samäganderättslagen att en delägare i samägd fastighet har rätt att ensam ansöka om försäljning av egendomen hos domstol, vilket är vad du skulle kunna göra. Det innebär att fastigheten bjuds ut till försäljning om förutsättningarna för en sådan försäljning är uppfyllda. Försäljning får inte ske om någon av delägarna kan visa på synnerliga skäl för att så inte ska ske.

9 § samäganderättslagen stadgar att delägare har rätt att yrka fastställde av ett pris under vilket fastigheten inte får säljas.

Var ansöker du om försäljning?
Laga domstol och alltså den domstol du ska söka till för att åstadkomma försäljning är domstolen i den ort där egendomen finns, dvs domstolen för den ort där fastigheten finns.

Jag hoppas detta ger svar på din fråga, annars är du välkommen med ytterligare frågor!

Om så önskas kan du boka tid för ytterligare juridisk rådgivning hos oss på lawline HÄR.

Lawline RådgivareRådgivare