Förblir egendomen enskild om jag säljer en bostadsrätt som är enskild egendom och förvärvar en ny bostadsrätt med min make/maka?

Hej!

Har en fråga gällande egendom. Min ena kusin har gift sig och mellan dom har dom skrivit ett äktenskapsförord. Bostadsrätten han äger idag räknas som enskild egendom men hur blir det om dom köper en annan lägenhet och han går in med en större summa pengar än henne? Måste man skriva ett nytt avtal för att skydda sig eller lägga in i det gamla avtalet om man vill ha sin del också som enskild?

Mvh

Nyfiken

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga

Tillämplig lag

Då din fråga rör makar och enskild egendom kikar vi närmare på äktenskapsbalken (ÄktB). Vi kommer även att beröra några rättsfall på området.

Pengarna från försäljningen av bostadsrätten kommer förbli enskild egendom

Först och främst kan sägas att huvudregeln är att det som träder istället för den enskilda egendomen också blir enskild egendom, om ingenting annat står i gåvohandlingen (7 kap. 2 § första stycket sjätte punkten).

Däremot kan den enskilda egendomen i vissa fall förlora sin identitet, vilket konstaterats av Högsta Domstolen (NJA 1992 s. 773).

I rättsfallet hade en fastighet som var enskild egendom sålts och likviden satts in på makarnas gemensamma transaktionskonto varifrån familjens in- och utbetalningar gjordes.

Högsta Domstolen konstaterade att pengarna förlorade sin identitet som enskild egendom. I det fallet hade ingen separat bokföring uppförts för att hålla de olika medlen isär. Så det kan vara så att pengar förlorar sin identitet som enskild egendom om de inte redovisas för sig, vilket kan vara viktigt att tänka på.

Även en del av den gemensamma bostadsrätten blir därför enskild egendom

Då den enskilda egendomen behåller sin identitet som pengar när bostadsrätten säljs, kommer en del av den nya bostadsrätten att bli enskild egendom när pengarna uppgår i densamma.

Det finns ett rättsfall där två makar tillsammans förvärvade en fastighet. De betalade kontantinsatsen gemensamt, men den ena maken använde pengar som var enskild egendom. Högsta Domstolen ansåg i detta fall att denna makes hälft av fastigheten var dennes enskilda egendom (NJA 1995 s. 577).

Mycket talar alltså för att den enskilda egendomen kommer att behålla sin identitet.

Mina råd

Som konstaterats ovan talar mycket för att den enskilda egendomen kommer att behålla sin identitet.

Vill man vara säker på sin sak är det givetvis alltid att rekommendera att handlingar, såsom ett äktenskapsförord upprättas.

Ett äktenskapsförord kanske främst är på sin plats för att undvika det förstnämnda problemet, då den enskilda egendomen riskerar att förlora sin identitet om pengarna från försäljningen av bostadsrätten skulle sättas in på ett för makarna gemensamt konto.

En annan gångbar lösning är att helt enkelt se till att sätta in pengarna på ett tydligt separat och personligt konto.

Jag hoppas att svaret stillade din nyfikenhet. Trevlig helg!

Med vänliga hälsningar

Mattias TörnströmRådgivare