Förbättringsutgifter men inga kvitton

Jag gjorde en tillbyggnad altan.markanlade gräsmattor mm.plus isolerade mitt gamla hus för nästan 20 år sen.Tyvärr så har jag inga kvitton. Men bilder och filmer på det nybyggda huset.hur det såg ut innan och efteråt. Vore otroligt tacksam.. skall ju deklarera för mitt hus det är sålt nu.. tacksam hur jag skall gå tillväga. t

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om jag förstår dig rätt så skedde tillbyggnationerna för ca 20 år sedan, kvittona är borta och du undrar nu hur du ska gå tillväga vid deklaration när huset är sålt.

Av 45 kap. 11§ inkomstskattelagen se lagen här, framgår det att förbättringsutgifter kan räknas till omkostnadsbeloppet. Ett belopp som kan dras av på den eventuella vinsten.

Problemet i detta fall verkar vara att du inte genom kvitton eller fakturor kan verifiera förbättringsutgifterna som är den grundläggande principen. I sådana fall kan det finnas skäl att uppskatta utgiften för förbättringsåtgärderna till ett skäligt belopp. Ett belopp som får bedömas i varje enskilt fall på grundval av den bevisning som finns i ärendet.

I fallet RÅ 2002 ref. 73 uppskattade Högsta förvaltningsdomstolen förbättringsutgifterna till ett skäligt belopp för en person som inte kunnat visa fakturor eller kvitton. I målet hade det visats ritningar, handlingar från fastighetstaxeringen, beslut om bostadslån utvisande godkänd byggkostnad, fotografier från nybyggnationen, samt SCB:s statistik över byggkostnader de år när åtgärderna utfördes.

Du har nämt att att det finns bilder och filmer av huset vilket kan vara till din hjälp. Mitt tips är att ringa till skatteverket och prata med de och sedan ta ut så mycket underlag du kan.

Lycka till!

Vänligen,

Richard FiskesundRådgivare