Behöver man betala skatt i Sverige på en fastighetsförsäljning i ett annat land?

Hej! Jag har en fråga, som jag hoppas är enkel att besvara. Ta som exempel att man har medborgarskap i Sverige och Iran. Man är bosatt i Sverige och har en fastighet i Iran som man säljer. Behöver man då betala fastighetskatt i Sverige på vinsten? Tack!

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer inte kunna ge dig ett exakt svar på din fråga, men jag ska försöka förklara systematiken.

Om du är skattskyldig eller inte beror på om du är obegränsat eller begränsat skattskyldig. Detta regleras i 3 kap inkomstskattelagen (IL).

Den som är bosatt i Sverige, stadigvarande vistas i Sverige, eller har väsentlig anknytning till Sverige och som tidigare har varit bosatt här är obegränsat skattskyldiga (3 §). Det innebär att man ska beskattas på alla sina inkomster i Sverige och från utlandet (8 §).

Den som är begränsat skattskyldig kan kortfattat sägas vara den som inte är obegränsat skattskyldig (17 §). Då är man inte skattskyldig för alla inkomster, utan bara för vissa utpekade inkomster vilket framgår av 18 §.

Mellan vissa länder kan det finnas ett skatteavtal som syftar till att förhindra dubbelbeskattning. Ex. Om du säljer en fastighet i tillexempel Iran men bor i Sverige så kan Sverige ha ett skatteanspråk för den inkomst du tjänat på försäljningen. För att undvika att du beskattas både i Iran och Sverige kan det finnas avtal som länderna ingått sinsemellan som syftar till att reglera var inkomsten ska beskattas.

Mitt råd till dig i denna situationen är att ta kontakt med Skatteverket om vad som gäller mellan just dessa länder, för att slippa att bli beskattad två gånger på samma inkomst.

Jag hoppas att det gav dig tillräckligt med svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Tilda HanssonRådgivare