Förändras äktenskapsförord om man står som gemensam lånetagare?

Hej jag har en fråga! Om jag vill köpa en bostadsrätt och jag och min framtida man har ett gemensamt lånelöfte, kan bostadsrätten fortfarande räknas som enskild egendom om vi har ett äktenskapsavtal? Kontraktet kommer stå i mitt namn men eftersom vi kunde få högre lån om vi var två, gjorde vi ett gemensamt lånelöfte. Betyder det att äktenskapsförordet inte fungerar då han står som medlånetagare till lånet för bostadsrätten?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du ställt din fråga till Lawline!

Nej, det faktum att din make står som medlånetagare till lånet för bostadsrätten betyder inte att den enskilda egendomen blir giftorättsgods.

Huvudregeln i äktenskapsrätten är, som du verkar medveten om, att egendom som tillhör makarna blir giftorättsgods, se 7 kap. 1 § äktenskapsbalken. Denna presumtion kan upphävas genom äktenskapsförord och egendom kan göras till enskild, se 7 kap. 2 § äktenskapsbalken. Vidare står det i 7 kap. 3 § första meningen äktenskapsbalken att man kan göra egendom som tillhör någon av dem till enskild egendom.

Jag tolkar det som att du kommer att köpa lägenheten och stå som ägare till den, varför inget förändras av att din framtida make står som medlånetagare. Den ska alltså tillhöra dig. Om ni inte hade skrivit ett äktenskapsförord om att den ska vara din enskilda egendom hade däremot din make haft ett latent anspråk på bostadsrätten vid eventuell framtida bodelning, men inte när det är din enskilda egendom.

Äktenskapsförordet fungerar således till att göra bostadsrätten din enskilda egendom trots att din framtida make är medlånetagare. Ni kan genom att upprätta ett nytt äktenskapsförord ändra så att den enskilda egendomen blir giftorättsgods om ni skulle önska detta i framtiden, se 7 kap. 3 § andra meningen äktenskapsbalken.

Lawline RådgivareRådgivare