Följer borgensmännen för en hyresrätt med automatiskt vid lägenhetsbyte?

Hej! Hyrde en lägenhet som mina föräldrar gick i borgen för. 1 år senare flyttade jag ner två trappor till en ny lägenhet som var större.

Det kontraktet skrev inte mina föräldrar under. Nu säger han efter 5 månader att dem automatiskt kvar som borgenärer och därför ska dem betala renovering...är inte mina föräldrar tvungna att skriva på ett nytt hyresavtal vid lägenhetsbyte?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att "han" är din hyresvärd. Därutöver tolkar jag det även som att när hyresvärden framför att dina föräldrar är "automatiskt kvar som borgenärer" så menar hyresvärden att dina föräldrar skulle vara kvar som borgensmän. Detta eftersom det är en skillnad mellan en borgenär och en borgensman, då en borgenär förenklat är den som man ska betala en skuld till/betala hyran till och en borgensman är någon som har gått i borgen för en person som har lånat pengar eller är hyresgäst exempelvis.

Bestämmelser om borgensåtaganden finns i handelsbalken (HB) 10 kap. 8-12 §.

Avtalsrelationen mellan dig som hyresgäst och hyresvärden

Du har en avtalsrelation med din hyresvärd då ni har ingått ett hyresavtal med varandra. Det finns ett nytt hyresavtal som gäller din nya lägenhet, som har ett annat lägenhetsnummer och därmed även adress än din tidigare lägenhet. Därutöver har du det gamla hyresavtalet som inte är gällande längre eftersom den lägenheten är uppsagd i och med inflyttningen till din nya lägenhet.

Avtalsrelationen mellan din hyresvärd och dina föräldrar

Din hyresvärd har därutöver en avtalsrelation med dina föräldrar som borgensmän. Detta eftersom de har ingått ett borgensavtal med hyresvärden. Borgensmännen binder endast upp sig för att betala den skuld/kostnader i samband med hyresrätten som anges i själva borgensavtalet (HB 10 kap. 8 §). Vanligtvis så ser ett borgensavtal i samband med hyresrätt ut på så sätt att borgensmännen, dvs. dina föräldrar, endast binder upp sig för en specifik lägenhet då adressen för lägenheten nedtecknas i avtalet. Du får dock se vad det står i dina föräldrars borgensavtal.

Jag utgår däremot att borgensavtalet följer standarden och då är inte dina föräldrar borgensmän för din nuvarande lägenhet, utan de var endast borgensmän för din förra lägenhet.

Sammanfattning

Det föreligger två skilda avtalsrelationer i den situation som du beskriver. Dels avtalsrelationen mellan dig som hyresgäst och din hyresvärd. Dels avtalsrelationen mellan dina föräldrar som borgensmän och din hyresvärd. Dina föräldrar följer inte automatiskt med som borgensmän för den nya lägenheten, eftersom det krävs ett uttryckligt avtal om att de ska vara borgensmän för specifikt din nya lägenhet.

Med vänlig hälsning,

Erika BjörnforsRådgivare