Flyttbidrag från hyresrätt

Hej!

Jag har fått ett flyttbidrag för att lämna min hyresrätt på 60 000 kr, tänkte kolla om det är lagligt och om man måste betala skatt på pengarna man fått i bidrag?

Mvh Henrik

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga.

Att överlåta en hyresrätt mot betalning är olagligt enligt 12:65 jordabalken och straffsanktionerat.

Ifall parten som lämnar bidraget är hyresvärden så är det inte en överlåtelse, utan mer av en återgång och det är då lagligt. Själva bidraget är även skattepliktigt enligt ett rättsfall, RÅ 2009:79. Det sägs även i rättsfallet att ett sådant flyttbidrag inte omfattas av 12 :65 JB, i näst sista stycket i RR domskäl.

Hoppas du fått svar!

MVH Patrik Olsson

Patrik OlssonRådgivare