FrågaFAMILJERÄTTBodelning29/05/2016

Flytta in i sin pojkväns hyresrätt

Hej, min pojkvän bor i en trea och har en inneboende. Jag har de senaste månaderna praktiskt taget bott hos honom men har samtidigt varit inneboende i en annan lägenhet. Idag sade jag upp mitt hyreskontrakt för mitt föregående boende och undrar nu hur jag skall göra. Jag skall nu alltså bo tillsammans med min pojkvän och jag undrar om jag blir inneboende eller sambo. Vi sover i samma rum och delar på vardagssysslor och handlar mat tillsammans. Jag vill ha ett hyreskontrakt med honom då jag tänker betala en del av hyran. Hurdant hyreskontrakt skall jag och min pojkvän i så fall skriva?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Bestämmelser om sambor regleras i sambolagen. Med sambor avses två personer som stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har ett gemensamt hushåll (1 §). Som vi kan utläsa ur lagen är det som skiljer sambo från inneboende att det föreligger ett parförhållande mellan personerna. När du flyttar in hos din pojkvän kommer ni således att bli sambor enligt lagens mening.

Eftersom din pojkvän införskaffade lägenheten innan ni träffades, utgör lägenheten inte så kallad samboegendom. För att bostaden ska utgöra samboegendom krävs det nämligen att den förvärvats för gemensam användning (3 §). Detta innebär att lägenheten inte kommer att ingå i bodelningen om ert förhållande någon gång skulle ta slut (8 §). Det finns dock en undantagsregel i 22 § som stagdar att den sambo som inte "står på kontraktet" i vissa fall har rätt att överta bostaden vid separation, om denne behöver bostaden bäst. För att denna bestämmelse ska aktualiseras krävs i praktiken att man har gemensamma barn och att den sambo som inte står på kontraktet exempelvis ska ha ensam vårdnad om barnen. Av den kortfattade information som ryms i din fråga utgår jag från att denna situation inte är aktuell för er.

Sammanfattningsvis har du alltså ingen rätt till hyresrätten ifall du och din pojkvän skulle gå isär, då bostaden inte utgör samboegendom. Skulle han trots det vilja låta dig överta bostaden måste ni ha tillstånd av hyresvärden. Avslutningsvis vill jag också tillägga att eftersom du inte står på hyreskontraktet har du inte heller några förpliktelser i form av exempelvis hyra och uppsägningstid gentemot hyresvärden. Även om du och din pojkvän har ett inbördes avtal om att dela på hyran, är det han som har det yttersta ansvaret för att hyran blir betald då han står som hyresgäst på kontraktet.

Hoppas att detta gav svar på din fråga! Hör gärna av dig om du har fler frågor!

Med vänliga hälsningar,

Desirée Wiberg HammarRådgivare