Flera förstahandskontrakt och andrahandsuthyrning

Hej

Jag har just nu en lägenhet med förstahandskontrakt. Och jag har nu en vän som har svårt att få lägenhet pga att han för tillfället har betalningsanmärkningar och skulder hos kronofogden. Min fråga är då om jag rent juridiskt kan skriva på ytterligare ett förstahandskontrakt för en lägenhet som jag sedan hyr ut i andra hand till min vän?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

I detta fall blir hyreslagen (jordabalkens 12 kap.) tillämplig och lagrum som hänvisas till nedan går att finna under nu infogad länk.

Att ha två förstahandskontrakt
Till att börja med kan sägas att det inte finns något som hindrar att du som person har två lägenheter med förstahandskontrakt. Det finns alltså inget som säger att du inte får ha detta.

Att hyra ut i andra hand
När det däremot gäller att hyra ut i andra hand är det viktigt att du inte gör detta utan hyresvärdens samtycke. Det framgår av 39 § i hyreslagen att det inte är tillåtet att upplåta lägenheten i andra hand till någon annan för självständigt brukande utan samtycke.

För det fall du skulle göra detta utan hyresvärdens samtycke har denne, med stöd utav 42 § 3:e punkten. hyreslagen rätt att säga upp avtalet och hyresrätten förverkad. Om du inte har samtycke till andrahandsuthyrningen kan alltså hyresvärden säga upp avtalet.

Jag hoppas detta ger svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare