Finns skyldighet att dela lån som inte är gemensamt?

Vi är nu skilda. Vi har gjort en bodelning sinsemellan, vi har inga gemensamma lån utan var och en står för sina lån. Men han vill att vi ska dela på två stora lån som han står för, vad gäller? Är jag skyldig att dela dessa lån med honom?

Lawline svarar

Hej, vad trevligt att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Nej, du är inte skyldig att dela hans lån. I 1 kap. 3 § äktenskapsbalken stadgas det att varje make råder över sin egendom och svarar för sina skulder. Detta innebär att du inte har någon skyldighet att dela dessa lån med honom som han tagit. Du och din exmake ansvarar för era egna skulder med era tillgångar såväl under äktenskapet som nu när ni går/gått skilda vägar. Du kan alltså inte tvingas dela eller betala en skuld ni inte har åtagit er gemensamt, såvida du inte t.ex. gått i borgen för hans lån.

Hoppas du fått svar på din fråga och tveka inte att höra av dig igen vid ytterligare funderingar!

Victoria Limnefelt NygrenRådgivare