Finns ej skyldighet att bidra med betalning till sambos köp

Hej! Jag och min sambo äger vårt gemensamma hem tillsammans hälften var. Nu vill han renovera vissa saker som kommer att bli mycket kostsamt och som jag motsätter mej dels för att jag inte har råd! Måste jag betala sådan renovering som han ordnar nu? Måste jag prata med byggfirman och säga att jag inte vill ha med detta att göra och inte kan betala det? Detta ärrätt akutför han tar in offerter redan!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Det finns inte någon regel som gör att du är tvungen att bidra med betalning till köp som din sambo gör. Du måste alltså inte betala. Dock kan det vara bra att, precis som du själv är inne på, kontakta byggfirman och förtydliga att du inte ska stå med som gäldenär. Detta för att undvika att eventuella betalningskrav riktas mot dig framöver.

Vänligen,

Tom SundinRådgivare