Finns det någon särreglering om rätt till att ha bikupor oavsett vad någon annan säger om det?

Om hyresvärden säger nej, kan man ändå sätta upp en bikupa på balkongen? Jag har hört att det finns ett gammalt lagskydd för att just få ha bin, oavsett vad någon annan säger.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns ett väldigt gammalt kapitel i Byggningabalken om just bin. Kapitlet är från 1700-talet och är skrivet på ett någorlunda förlegat språk. Bestämmelserna reglerar främst vad som händer med äganderätten om bin flyger in på någon annans mark eller om man hittar en bikoloni på sin egen mark. Det finns även en bisjukdomslag och bisjukdomsförordning som reglerar en biodlares skyldighet att meddela om parasiter eller andra farliga sjukdomar som regeringen specifikt stadgat kan finnas och skada deras biodling. Ingen av dessa lagar berör din situation angående möjligheten att gå emot ett hyresvärdsbeslut om att få ha en bikupa på sin balkong. För att finna svar på din fråga får vi alltså kolla mer i vad hyreslagen säger.

12 kap jordabalken/ "Hyreslagen"

Reglerna om hyra hittar du i tolfte kapitlet i jordabalken. Detta kapitel brukar vanligtvis kallas för "hyreslagen". Hyreslagen är tvingande till din förmån [hyresgästen] vilket innebär att det inte spelar någon roll om du avtalat om annat med din hyresvärd om det skulle strida mot bestämmelserna i hyreslagen [12 kap. 1 §, femte stycket jordabalken].

Som hyresgäst får du lov att göra vissa ändringar av din bostad utan hyresvärdens samtycke som exempelvis, måla om, tapetsera, byta golvlister, inläggning av heltäckande mattor mm [12 kap. 24 § jordabalken]. Att ha en bikupa på balkongen innefattas med största sannolikhet inte av denna bestämmelse och ett samtycke från hyresvärden krävs för att du ska få ha bikupan på din balkong.

Som hyresgäst har du också en skyldighet att se till att din omgivning inte utsätts för störningar som kan vara skadliga för hälsan eller som de annars skäligen inte bör tåla. I denna bestämmelse talar man främst om olägenheter som kan skada människors fysiska eller psykiska hälsa. Tillfälliga störningar eller små störningar omfattas inte av bestämmelsen. Det är svårt för mig att på rak arm bedöma huruvida en bikupa är ett litet eller stort problem. Folk kan vara allergiska mot bistick och det kan av den anledningen vara ett större problem om du har en bikupa på din balkong om den allergiske bor bredvid. Bedömningen av vad som är en störning som omfattas av bestämmelsen brukar grunda sig i vad som generellt bör tålas i ett flerfamiljshus. Man ska exempelvis kunna sova på nätterna, men det faktum att några barn i lägenheten över skriker väldigt ofta är ingen störning som vanligtvis kan åberopas. Det beror såklart från fall till fall.

Om du går emot ett beslut som fattats av hyresvärden kan det vara så att hen säger till dig att du omedelbart måste ta bort bikupan. Om du inte gör detta kan hen ha en giltig anledning till att inte låta dig bo kvar där längre [12 kap. 25 §, andra stycket jordabalken och 12 kap. 42 § sjätte stycket, jordabalken]. Om du tycker att hyresvärdens beslut är felaktigt för att bikupan inte alls är en störning eller om den är så pass liten att den bör tålas av grannarna, kan du kontakta hyresgästföreningen, advokat eller annan jurist som kan ta din fråga vidare.

Sammanfattningsvis: Det finns ingen speciell lag om bikupor för just din situation utan det är snarare en fråga om ditt avtal med hyresvärden och vilken skyldighet du har att förhindra störningar för dina grannar enligt hyreslagens bestämmelser. Det beslut som hyresvärden fattat är det som gäller och om du har en bikupa på din balkong ändå trots att hen sagt nej, kan hen ha en anledning att inte låta dig bo kvar där längre. Det finns en möjlighet för dig att kontakta hyresgästföreningen, en advokat eller annan jurist som kan hjälpa dig om du tycker att din hyresvärds beslut är ogrundat, exv om du anser att en bikupa inte är en störning, och om det är en störning är det i sådana fall en sådan som bör tålas.

Hoppas du fick svar på din fråga. Hör gärna av dig om du har fler frågor!

Med vänliga hälsningar,

Matilda HetlesaetherRådgivare