FrågaAVTALSRÄTTGåva28/06/2018

Fastighetsöverlåtelse - Gåva eller Köp?

Hej. Min syster skrev över sin halva del av vår gemensamma sommarstuga till mig. I gåvobrevet skrev vi in ett vederlag på 40000 kr vilket var halva det totala taxeringsvärdet. I det godkända beslutet från lantmäteriet står det att det är stämpelskatteskyldigt då vederlaget är 100% av hennes ägardel. Behöver hon betala skatt på försäljning nu? Vi trodde att gränsen för skatt (85% gränsen) gällde hela taxeringsvärdet.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår omständigheterna i frågan som att du och din syster ägde 50 % var av en sommarstuga innan din syster skrev över hela sin del till dig genom ett gåvobrev. Taxeringsvärdet av sommarstugan uppgick till 80 000 kronor och i gåvobrevet skrevs ett vederlag på 40 000 kronor in. Jag kommer alltså utgå från detta när jag besvarar din fråga.

Till att börja med kan nämnas att det saknar betydelse att du och din syster har betecknat överlåtelsen som en gåva eftersom det är innehållet i överlåtelseavtalet som bestämmer dess karaktär. Första frågan att besvara är således om det rör sig om ett köp eller en gåva.

Definitionen av en gåva är i stora drag att gåvogivaren inte ska gynnas av transaktionen, det ska mer eller mindre vara en ensidig prestation. Med andra ord krävs ett benefikt inslag. I ditt fall har gåvan villkorats med ett vederlag vilket innebär att det inte är helt klart hur transaktionen ska karaktäriseras. För att avgöra om en fastighetsöverlåtelse är att betraktas som köp eller gåva används huvudsaklighetsprincipen.

Inkomstskattemässigt anses en fastighet överlåten genom gåva om ersättningen understiger taxeringsvärdet. I ditt fall var taxeringsvärdet för 100 % av fastigheten 80 000 kronor, vilket innebär att taxeringsvärdet för 50 % av fastigheten var 40 000 kronor. Det vederlag som ni villkorade gåvobrevet med var alltså inte tillräckligt lågt för att transaktionen skulle klassificeras som gåva, vilket innebär att det behandlas som ett köp och skyldighet för stämpelskatt faller in.

För att svara på din fråga blir din syster skyldig att betala skatt på försäljning då hela taxeringsvärdet saknar betydelse. Det är endast den del som överförs som ska räknas på.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Jennifer VestinRådgivare