FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet31/08/2018

Fastighet som gåva

Hej! Vi köpte ett fritidshus för tre år sedan där ett garage (som förrförra ägaren byggde) står bredvid och ingår inte i fastigheten. Dock kom förrförra ägaren förbi för ett tag sedan och tömde garaget och sa att vi kunde få det. Hur gör vi rent juridiskt så att garaget ägs av oss? Taket behöver läggas om och vi vill inte lägga en massa pengar på det om vi inte vet säkert att det är vårt.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att överta äganderätten till garaget rekommenderar jag att ni ber den nuvarande ägaren överlåta det till er. En överlåtelse av fastighet har vissa formkrav som måste uppfyllas för att vara giltigt (1 § 4 kapitel jordabalken). I detta fall sker överlåtelsen enklast som gåva. Vid gåva gäller samma formkrav som vid köp. Det finns 4 formkrav som måste uppfyllas. För det första måste det vara skriftligt. För det andra måste köpeavtalet/gåvobrevet innehålla en upplysning om att säljaren/gåvogivaren överlåter den namngivna fastigheten till köparen eller som just gåva till gåvomottagaren. För det tredje måste det också framgå hur stor del av fastigheten som överlåts. För det fjärde måste både köparen och säljaren, eller gåvogivaren och gåvomottagaren skriva under köpekontraktet eller gåvobrevet.

Det finns inget krav på att utomstående parter bevittnar när ni skriver under gåvobrevet men nackdelen är då att ni inte kan söka lagfart för fastigheten. Jag rekommenderar därför att ni har två vittnen vid undertecknandet av gåvobrevet då detta är krav för att få söka lagfart (7-8 § 20 kapitlet jordabalken).

Efter det att överlåtelsen är färdigställd ska ni söka lagfart för fastigheten genom lantmäteriet. Detta för att ni ska bli inskrivna som de nya ägarna för fastigheten. Mer information om hur lagfarts söks hittar ni på lantmäteriets hemsida.

Jag rekommenderar att ni tar kontakt med ägaren till garaget och ber denne göra överlåtelsen officiell genom ett gåvobrev. Vid utformandet av gåvobrevet rekommenderar jag att ni tar kontakt med ett juridiskt ombud eller vänder er till Lawlines avtalstjänst på https://lawline.avtalsrobot.se/.

Hoppas ni fick svar på er fråga!

Bästa Hälsningar,

Jonathan JademyrRådgivare