Får ordförande i BRF hyra ut sin bostadsrätt i kommersiellt syfte?

Våran ordförande hyr ut sin bostadsrätt som andrahandsuthyrning genom ett företag som låter sina arbetare bo i våran ordförandes bostadsrätt.Han hyr ut sin bostadsrätt i spekulativt syfte (ekonomiska skäl). Upplåtelsen kan liknas vid en hotellverksamhet av kommersiell natur. Vår ordförande har utnyttjat sin ställning för egen vinnings skull. Han har lurat övriga unga oerfarna styrelsemedlemmar och inte talat sanning. Det är väl inte tillåtet att som ordförande i en bostadsrättsförening att utnyttja sin ställning och bete sig illa och enbart vill sko sig och tjäna pengar .Vi övriga medlemmar i föreningen anser inte att det är godtagbara skäl att vår ordförande får hyra ut sin bostadsrätt i enbart syfte att tjäna pengar.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Andrahandsuthyrning av bostadsrättslägenhet med spekulativt syfte

Detta är helt i sin ordning sålänge styrelsen givit sitt medgivande till andrahandsuthyrningen enligt 7 kap 10 § Bostadsrättlag (1991:614) ( BRL). Vid det fall styrelsen inte beviljar uthyrningen aktualiseras regeln i 7:11 BRL där hyresnämnden kan utfärda uthyrningstillstånd trots styrelsens nekande. Att notera är att uthyrning i spekulativt syfte inte beviljas av hyresnämnden. Med andra ord är inte uthyrningen giltig vid det fall styrelsen inte ger sitt medgivande.

Ordförande utnyttjar sin ställning för egen vinning

För det första kan vi fastslå att ordföranden givetvis är jävig i frågan. Ordföranden kan därmed inte delta i beslut eller överläggande kring frågan enligt 7 kap 23 § i Lag (2018:672) om ekonomiska föreningar (FL). Förutsatt att övriga styrelsemedlemmar önskar att inte ge medgivande till uthyrningen bör ni kalla till extrastämma. Detta kan göras om minst en tiondel av samtliga röstberättigande medlemmar eller det mindre antal som eventuellt är bestämt i föreningens stadgar begär att extrastämma ska hållas för att behandla frågan. Detta enligt 6:12 2 st. FL. Med stöd av 7:10 BRL kan ni sedan neka ordföranden att upplåta lägenheten för andrahandsuthyrning. Vidare kan ni om ni så önskar besluta att ordförandens uppdrag ska upphöra i förtid med stöd av 7:14 FL.

Om ordförandens agerande har medfört en ekonomisk skada för föreningen kan ni föra en talan om skadestånd enligt 21:1 FL. Observera att ni bär bevisbördan för att en ekonomisk skada uppstått och att rättsliga tvister är kostsamma.

Vänligen,

Joakim SynnergrenRådgivare