Får min pojkvän bo hos mig?

Hej! Jag bor i en lägenhet och står ensam på hyreskontraktet. Får min kille bo hos mig? Måste jag kontakta hyresföreningen och fråga om lov för det eller är det okej att han sover i min lägenhet mestadels av tiden? Finns det några juridiska konsekvenser på det? Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. I mitt svar kommer jag att hänvisa till lagtext i jordabalken.

Din kille får bo hos dig

Utgångspunkten är att din kille får bor hos dig. Det krävs inget tillstånd för det. Din kille får däremot inte bo hos dig om det skulle innebära men för din hyresvärd (12 kap. 41 § JB). Det är dock ett relativt högt krav.

Ifall att det av någon anledning innebär men för hyresvärden att din kille bor hos dig kan hyresrätten förverkas, vilket medför att hyresvärden får säga upp avtalet att upphöra i förtid (12 kap. 42 § 7 p.). Din hyresvärd ska dock först ge dig en tillsägelse. Rättar du dig då är hyresrätten inte förverkad.

Ta kontakt med din hyresvärd

Utgångspunkten är således att det är tillåtet att din kille sover hos dig mestadels av tiden. Jag rekomenderar dig dock att kontakta din hyresvärd för att vara säker på att det inte innebär men för hyresvärden.

Om du har fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att åter höra av dig till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar

Klara LindblomRådgivare