Får man vid försäljning av bostadsrätt indexreglera priset i överlåtelseavtalet?

Hej, är det möjligt att sälja min bostadsrätt med ett rörligt pris som är knutet mot någon form av överenskommet index, där priset på bostadsrätten bestäms på tillträdesdagen utefter hur det underliggande index har förändrats från avtalsdagen fram tills tillträdesdagen? Säg att det preliminära priset på bostaden sätts till 1Mkr och det underliggande indexet fram till tillträdesdagen 6 månader senare har ökat med 10%, då blir priset 1,1Mkr.

Läste i bostadsrättslagen 6 Kap. 4§. att det måste finnas ett pris i ett överlåtelseavtal men fråga är då alltså om detta pris kan vara rörligt fram till tillträdet.

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns inte någon lagregel som uttryckligen reglerar detta. Av denna anledning får ledning tas i praxis. Av rättsfallet NJA 1998 s. 462 framgår, att överlåtelseavtalet innehöll en överenskommen köpeskilling, vilken enligt avtalsvillkoren var preliminär och skulle justeras uppåt eller nedåt i förhållande till vissa av säljaren angivna premisser. Domstolen fastställde, att avtal, vari priset gjorts beroende av en framtida omständighet och alltså inte direkt kan utläsas ur avtalet, kan godtas. En förutsättning för detta måste emellertid vara att de i avtalet angivna grunderna för prisets bestämmande är tillräckligt precist utformade för att priset, när omständigheten i fråga inträffat, då utan större svårighet ska kunna fastställas med ledning av avtalet.

Du bör sålunda kunna använda dig av indexreglering i överlåtelseavtalet för din bostadsrätt. Se dock till att villkoren är precist utformade och enkla att fastställa vid slutförande av köpet.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare