FrågaFAMILJERÄTTBodelning10/04/2020

Får man undanhålla sparande under en bodelning?

Hej!

I en bodelning, hur kan man veta att andra parten verkligen redovisar allt sitt sparande?

Jag vet inte på vilka banker och fondbolag min man har "sitt" sparande, som borde ingå i bodelningen. Vi är gifta sen 19 år och har inget äktenskapsförord.

Jag har redovisat allt mitt sparande men det han tagit upp som sitt totala sparande är bara ett väldigt litet belopp, vilket inte känns som om det är allt.

Kan en jurist eller advokat få fullmakt att få fram all information på nåt sätt?

Tack för hjälpen!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Enligt äktenskapsbalken (ÄktB) 9 kap. 3 § så är båda parter skyldiga att redovisa sin egendom och i övrigt lämna uppgifter som kan vara av betydelse för bodelningen till dess att den är förrättad. Med det sagt så finns det såklart människor som av olika anledningar inte känner för att göra det och därför finns det en rätt att begära en bodelningsförrättare enligt ÄktB 17 kap. 1 §. Det innebär att begäran ställs till tingsrätten som utser en person att handha bodelningen och har då rätt att ta del av de uppgifter som ska ligga till grund för bodelningen. Det finns bra hjälp att få här.

Bodelningen ska enligt ÄktB 9 kap. 2 § göras med utgångspunkt i de egendomsförhållanden som rådde vid tidpunkten då ansökan om äktenskapsskillnad inkom till tingsrätten. Bestämmelsen finns för att undvika att endera part gör sig av med eller omfördelar egendomar som ska ingå i bodelningen, så allt som hänt efter den tidpunkten är irrelevant, det är förhållandena då som man utgår ifrån.

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

AnnaSara JariusRådgivare