FrågaAVTALSRÄTTGåva23/03/2018

Får man ge bort samägd egendom?

Hej får min mamma gåva sin halva delen av villan till min fru. Min pappa godkänner att min mamma gör det. Andra halvan av huset äger jag.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om samägande hittar du i samäganderättslagen. Som jag förstår det äger du idag 50% av villan och din mamma 50% av villan. Det innebär att ni två är samägare. Som samägare äger man en andel av villan. Som samägare har man också rätt att förfoga över sin andel utan den andra samägarens samtycke. I det här fallet innebär det att din mamma får ge bort eller sälja sin andel om hon vill oberoende av om du skulle godkänna det.

Egendom som man äger får man fritt förfoga över, och ge bort som gåva eller sälja om man vill. Det innebär att din mamma har rätt att göra vad hon vill med sin andel av villan eftersom att hon äger den. Hon får alltså ge bort sin andel till din fru om hon vill göra det.

Hoppas att du fick svar på din fråga! Har du ytterligare frågor eller funderingar är du välkommen att ställa en ny fråga.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare